Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

25 jan 2020 22:36

Her er de sidste dele jeg lavede på understellet - V-bøjlen foran der sørger for afstivningen sideværts. Den øverste tværbjælke er et stykke 3 mm kulpind, og V-bøjlen er 3 mm aluminium som er bukket, viklet fast på kulpinden og fæstnet med lidt CA-lim. Bunden af V-bøjlen er fæstnet med små nagler af 1 mm pianotråd som er bukket i et lille "L" og holdes fast med epoxy.

IMG_2017.JPG


For at holde kulpinden fast i det lodrette støddæmper-rør, er der indsat en lille træprop i røret, hvorefter kulpinden blev limet i med tynd CA-lim.

IMG_2016.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JakeT
Indlæg: 121
Tilmeldt: 25 aug 2005 09:34
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

26 jan 2020 21:09

Helt fantastisk flot :D
Pilot hos BAF - Bastrup AirField
Nu også Passioneret Søflyver

"Ned kommer man sq altid, spørgsmålet er bare hvordan" :cool:
VH Jakob Nors
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

16 sep 2020 11:06

Så er der kommet gang i byggeriet her igen. Jeg er begyndt på vingen, som bliver skåret i skum fra det lokale byggemarked. For at forstærke det lidt, så bliver der sat balsa på forkant og bagkant, plus nogle T-bjælker foroven og forneden som erstatning for vingebjælker i fuld højde.

Jeg har besluttet at modellen kun skal beklædes med glasvæv og epoxy, for at holde vægten nede. Baseret på målinger fra tidligere projekter, og flyets beregnede overflade, så burde det spare mig for ca 300 g balsa og lim på vingen alene. Til gengæld bliver overfladen selvfølgelig noget mindre modstandsdygtig overfor buler og huller - men vægten er altså prioriteringen denne gang.

De fire naceller, og dermed også understellet, bliver alle sammen "hængt op" på én og samme vingerør, som, på trods af dihedral, lige kan gå igennem toppen af den indre nacelle og bunden af den ydre. På den måde sikre jeg at belastningen fra landingen ikke tages af skummet i vingen alene.

For at kunne skære de yderste vingerstykker på 73 cm måtte jeg først lave en ny skumskærerbue. Det er heldigvis ret simpelt med en fyrretræsliste og to stykker 4 mm pianotråd:

IMG_2350.JPG


IMG_2351.JPG


Skæretråden vikles bare rundt om hovedledningerne og sikres med et hak i pianotråden, som forhindrer det hele i at skride:

IMG_2352.JPG


Skabeloner til vingeprofilerne er klippet i aluminiumsplade:

IMG_2349.JPG


Det med at skære vinger med trapez-form er ikke helt nemt, så der blev tegnet 1/10-markeringer i begge ende, og så ellers forsøgt at køre den ene ende af buen langsommere end den anden:

IMG_2355.JPG


Og så var det ellers bare at gå i gang:

IMG_2353.JPG


Her kan man se udskæringer til T-bjælker og vingerør i toppen, og udskæring til ledninger i forkanten:

IMG_2354.JPG


Den færdige vinge er lige omkring 2 meter i spænd og vejer 2x75 + 111 = 261 gram.

IMG_2356.JPG


IMG_2357.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

11 okt 2020 21:37

Det gik rigtigt fint med at lave vingerne. De fik en strimmel balsa på over- og undersiden for at give lidt styrke og yderligere balsa på forkant og bagkant.

IMG_2359.JPG


IMG_2363.JPG


IMG_2365.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

11 okt 2020 21:46

Dernæst var det på tide at lave kroppen. Den bliver lavet som to skaller, hvor indmaden er skåret ud med varmetråd. For at det kunne lade sig gøre, måtte de to skaller også blive delt på midten.

Kroppens form er ganske enkelt savet og slebet ud af en blok isoleringsskum:

IMG_2371.JPG


IMG_2372.JPG


IMG_2373.JPG


Så blev der lavet spanter til enderne:

IMG_2378.JPG


Og indmaden skåret ud:

IMG_2380.JPG


IMG_2381.JPG


IMG_2382.JPG


Til sidst blev der lavet en køl til hver side i 1 mm balsa. Temmelig tyndt, men når der engang kommer to lag balsa og tre lag lim, så tror jeg det er fint:

IMG_2379.JPG


Kølen blev limet på og det hele lagt pres natten over:

IMG_2383.JPG


IMG_2384.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

11 okt 2020 21:49

Nu er jeg så gået i gang med en boks, der skal side inde i kroppen og tage belastningen fra vinger og batteri. Den limes senere ind i kroppen, når det hele er klart.

IMG_2395.JPG


IMG_2398.JPG


For at placere boksen korrekt, holdes der styr på "datum"-linjen i både boks og krop, så disse to ligger over hinanden:

IMG_2399.JPG


Samlet vægt af kroppen er pt: 2 x 125 gram for skallerne og 55 gram for boksen ... altså 305 gram.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

12 okt 2020 08:17

Rørene til vingestiveren er lavet i glasfiber rundt om et 10 mm carbonrør. Første forsøg med voks og PVA fungerede slet ikke! Selvom epoxyen ikke klistrede fast, så var der stadig så meget friktion, at jeg ikke kunne trække eller dreje røret ud, så jeg måtte skære glasset op og prøve igen. Andet gang smurte jeg røret i leje-fedt og rullede vitawrap udenom - det virkede! Men det er ikke super nemt at vikle glasvæv tæt rundt om et rør på en meter.
Vedhæftede filer
IMG_2391.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

12 okt 2020 08:23

Som det seneste har jeg så samlet en vinge-samlings-boks, som passer med et par stumper krydsfinér, der sidder i vingeroden. Hovedbelastningen tages af vingerøret foran, så krydsfinéren bagved skal mest bare forhindre vingen i at rotere.

Vingeboks samles rundt om nogle 3x3 mm fyrtræslister:
IMG_2394.JPG


Her ses vingerør og box, som de ser ud, når det hele er samlet. Boksen er roteret lidt af hensyn til vinge-incidence:
IMG_2402.JPG


Klar til at lime vingesamlerne på plads i vingeroden:
IMG_2404.JPG


Vinge-samle-boksen og vingerør monteret mens de to vingesamlere limes i og tørrer natten over. Skallerne fra vingeudskæringen er gode til at holde det hele på plads:
IMG_2405.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

01 dec 2020 22:18

Byggeriet har stået lidt stille i november måned, men jeg har da fået lavet næsen. Den kan sidder fast med nogle dyvler og magnet, og kan tages af, så batteriet kan sættes ind forfra:

IMG_2414.JPG


IMG_2416.JPG


IMG_2417.JPG


Vingerne er ikke færdige, men samlet nok til at man kan danne sig et indtryk af hele flyet:

IMG_2422.JPG


Ved vingeroden er der fyldt ud med et stykke skum mere og en balsaforstærkning. Det var ikke specielt nemt at ramme den rigtige form af fyldstykket - men efter en aftens arbejde, så gik det alligevel:

IMG_2428.JPG


Og så er jeg nu gået i gang med at lave en kopi af det første understel, så der kan kommer hjul på begge sider:

IMG_2469.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
LOLK'S
Indlæg: 492
Tilmeldt: 04 jul 2011 21:48
Geografisk sted: Vestsjælland
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

03 dec 2020 17:41

Jeg tager hatten af...

Øv, gid jeg havde pladsen og bare en smule af dine evner og gå-på mod.. ;)

Ser skidegodt ud det du laver!