Alle danske modelpiloters forum

 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Jodel Robin DR 400/180 1:3.5 hverdags slæber

08 apr 2016 23:30

Slæbefly skal der til, og da der ikke lige var noget at finde på brugtbørsen blev det besluttet at tilføre nyt blod.

Valget faldt på en Jodel Robin 1:3.5 fra Graupner.

Den opfylder ikke helt 1:3 reglen (aka det gyldne snit som defineret af Leonardo da Vinci og håndhævet på smukkeste vis af Tinus), men den forventes at kunne tage hverdags slæbene.

Airframe blev afhentet hos Holte Hobby i dag, faktisk lettere end at købe på nettet, ikke alt det bøvl med 'put i kurv' og checke tracking nummer, her kunne kassen rives ned af hylden og bæres direkte over i bilen :)

Drivlinie bliver tilsvarende Telemaster setup, Plettenberg Predator 25/8 og 12S lipo, formentlig 8Ah.
Ladetiden på lipo er en flaskehals, her var A123 bedre, løsningen bliver 2-3 akkusæt så der kan være 1 sæt i luften og 2 på ladning.
På Jodel er hele canopyet aftageligt og så er der plads til at skovle celler i = det er hurtigt at skifte akkupakke.

Billeder følger når der et pakket ud.
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

No Title

09 apr 2016 11:01

Der er god og let tilgængelig plads i kroppen, og der er endda forberedt til at have akkuer på en plade så de nemt kan skiftes.

​Både haleplan og halefinne er aftagelige, hjælper meget på pladbehov ved transport og opbevaring.

Der er stumper med til montage af enten benzin eller el-motor, så der skulle heller ikke være så meget der skal 'opfindes'. Eneste umiddelbare problem er at motoren er et par mm for stor i diameter til cowlet, men det er til at løse, og det er ikke motoren der bliver mindre ;)

Der ser ud til at være alt i hardware, rorhorn, stænger, wire og der er også lidt til lir/scala kontoen i form af lys og pynteantenne.

Kvaliteten virker rimelig god, det er naturligvis pindebrænde med folie på, men den gør et godt indtryk. Den virkelige prøve er som altid på flyvepladsen og over tid, men første indtryk er ok.
Altid spændende med understel, næsebenet er kraftigt forbedret I forhold til version 1 af modellen, nu er der kastet noget alu efter ophænget i stedet for plast, håber det er driftstabilt.

Nå, solen skinner, kigger videre efter solnedgang.



 
Tinus Nielsen
Indlæg: 623
Tilmeldt: 03 dec 2001 16:17
Kontakt:

Jeg tror også dit motorsæt

09 apr 2016 12:20

Jeg tror også dit motorsæt er mere passende til en lidt større model, da du jo allerede har fløjet alt farven af din sygt overpowerede Telemaster. :-)
Det er naturligvis et minus, at den er bygget i den falske størrelse, men skalaforholdet indeholder dog et tretal hvilket hjælper lidt på det.

Jeg ser frem til, at se den in action snarest. Selv satser jeg på, at SlæbeSo v2 er klar til den tid, og i så fald går vi ikke ned på potente trækkere til NFK træffet i Maj.
Tinus Nielsen
MFK. Nuserne
 
Brugeravatar
Stenild
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 24 apr 2002 10:52
Geografisk sted: Aars
Kontakt:

Fedt fedt. Den glæder jeg

09 apr 2016 20:42

Fedt fedt. Den glæder jeg mig til at se, og ikke mindst blive hægtet bagefter...
Mvh

Brian Stenild

 
Funfly
Indlæg: 400
Tilmeldt: 17 aug 2003 22:21
Kontakt:

Lækkert... derfor du ik har

09 apr 2016 21:01

Lækkert... derfor du ik har tid ;0) og velkommen i Jeti community
Henrik Abrahamsen
 
Michael Jensen
Indlæg: 2714
Tilmeldt: 12 dec 2009 14:39
Kontakt:

Hej Claus Jeg har ellers en

09 apr 2016 21:24

Hej Claus
Jeg har ellers en liggende ny i kassen inkl. Os gt55 benzinmotor til salg. Men ellers stort tillykke med dit fly.
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Ved godt at Telemaster er

09 apr 2016 23:13

Ved godt at Telemaster er lettere overpowered, har fundet et restparti af keramiske kakler fra rumfærgen jeg er ved at montere på udsatte steder :p
Samme setup til Jodel'en, men med trebladet mølle, så havner det på omkring 5kW istedet for de tæt på turboprop lignende 8-9kW.

​Tak Michael, det kan jo være der er en anden der bliver inspireret til at få en Jodel i luften.
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Weekenden gik med at få

11 apr 2016 20:57

Weekenden gik med at få et nogenlunde overblik over projektet, incl. gennemtravning af en alen lang tråd på rc-network.
​Understellet skal have et par småjusteringer fra starten, det ser overkommeligt ud.
Første øvelse med understel var i øvrigt at skille det ad og blæse alu spåner ud samt fjerne diverse grater, det er meningen at det skal kunne fjedre og det var ikke lige leverings tilstanden.
Der er bestilt servoer, akkuer, hastighedsmåler og andet godt, med lidt held er det fremme til at kunne montere i weekenden.
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Plettenberg Predator og regulator er

13 apr 2016 23:08

Plettenberg Predator og regulator er på vej fra Schweiz, tak til rc-network.

Lipoer og stik er ligeledes på vej, alt i alt samme stumper der driver Telemasteren.

Understellet er altid det mest udsatte, har en plan for at forstærke næsebenet, men ved ikke helt med hoved stellet, ender nok med at jeg flår beklædningen af undersiden af vingerne.. så kan det checkes før det SKAL checkes :eek:​
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

No Title

16 apr 2016 22:27

Understels dag, næsebenet har det åbenbart med at folde sammen når der drejes med for høj fart, årsagen skulle være det kinøjser blødjern der sidder i toppen af benet.
​En frisk forsyning pianotråd fra Holte Hobby så var det hurtigt skiftet. Næste problem er så at alublokken måske ikke helt har nok at holde fast i, det blev (forhåbentligvis) løst med at støbe en Kevlar bøjle til at fordele kræfterne.

Hovedstellet har samme kinøjser jern, med noget besvær fik jeg produceret et par nye i 5mm piano, første buk går nemt, men andet buk hvor armen er kort kræver lidt flere muller, ikke noget for en IT-nørd :eek:
Har samtidig forlænget afstanden lidt, det giver en lidt blødere fjedring frem/tilbage (torsionsfjeder), hvilket forhåbentlig skulle være med til at benytte vingekonstruktionen.
Truer stadig med at lukke vingen op for at kigge efter, men det virker faktisk ok, må se når ben bliver monteret, så kan det hurtigt afgøres om det knager ved svag belastning eller det er ok at tage på flyvepladsen.