Yoda EL fra Vladimir's Model

Spørgsmål og svar om svæveflyvning og svævefly
ClausT
Indlæg: 5867
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Yoda EL fra Vladimir's Model

Indlæg af ClausT »

Vi hjembragte en Yoda EL fra svæveflyvemessen i år, Mahmoudi modellsport havde lykkedes med at få et par eksemplarer fra Vladimir.
Desværre ikke i 'klar til modtager' version, og jeg var kæk nok til at melde mig til at bygge servoer i, hvilket køberen helt sikkert er glad for ;)

Yoda er designet af Joe Wurts, oprindeligt i DLG version, og her med små ændringer i en elektro version.

Forventet startvægt lige omkring de 300 gram, men lad os se.

Den kan sikkert samles på en aften hvis man har prøvet det før, men her bliver der gået lidt mere roligt til opgaven.

Montering i kroppen er gennemtænkt, en færdig enhed til montering af servoer, vingestik og modtager, lige til at slide ind og fastgøre med 4 skruer.
Det passer, endda lidt for godt, så der skal lige tages et par tiendedele her og der før det hele kan komme på plads.

Designet forudsætter en flad 8 kanals modtager der vist ikke er på mode mere, så jeg blev udstyret med en 6 og en 8 kanals modtager for at se hvad der passede bedst.
'Aktuel' 8 kanals modtager kræver at man giver køb på den integrerede ballast skakt og ligner mest af alt en 40 fod container der absolut ikke er plads til.

6 kanals modtager kan præcist være der, så alt er godt, bortset fra at dette er en 4 klap vinge, plus højde/sideror og motor... giver stadig 7.
Y kabel til flaps er en mulighed, men øv ikke at kunne trimme dem individuelt.

Heldigvis har modtageren udover 6 direkte servoudgange også en SBUS udgang, der via passende converter kan drive så mange servoer du har lyst til.
Converter fylder en del, men mest til stik, ud med dem og lod ledninger direkte på, så kan sideror køres via denne og modtager har så højderor forbundet i den bagudvendte udgang.
Forrest på modtager er der 5 udtag, passer fint med motor i midten og så flap/kræng i hhv højre/venstre side.

To be continued :)
Vedhæftede filer
0 Yoda EL.jpg
1 indmad.jpg
2 20250803_095953729_iOS.jpg
3 20250803_092951541_iOS.jpg
4 20250803_092920279_iOS.jpg
5 20250803_130422532_iOS.jpg
6 20250803_135600418_iOS.jpg
7 20250806_190228793_iOS.jpg
8 20250806_190558257_iOS.jpg
9 20250806_193646707_iOS.jpg
*
ClausT
Indlæg: 5867
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Yoda EL fra Vladimir's Model

Indlæg af ClausT »

Krængror servo er tiltænkt til at blive limet i, og man kan jo altid give servoen en gang tape eller krympeflex så det er lidt lettere hvis den skal ud igen.

Men der ser da ud til at der er mange tiendedele mm at gøre med omkring servoen, så mon ikke der lige kan sniges en servoramme med ned.
Svaret blev jo, og nej den holder ikke servoen 100% med kun en skrue i den ene side, men når låget kommer på med UHU Por kontaktlim, så er servoen fikseret.

Det bliver stadig en tur på operationsbordet hvis servo skal skiftes, ikke noget man lige gør på få minutter på flyvepladsen.
Men det at kunne samle i ro og mag uden at have 5 minutters epoxy over det hele passer mig fint.

Ledning på flapservo tilsvarende kortet og loddet i vingestikket.
Servotester på, begge servoer kører, herligt.

Så er det 'bare' at gøre ligeså på den anden vingehalvdel.
Vedhæftede filer
20250822_152342118_iOS.jpg
20250822_154043680_iOS.jpg
ServoframeAileron.png
20250822_154328969_iOS.jpg
20250823_071514255_iOS.jpg
20250823_074130116_iOS.jpg
20250823_080940348_iOS.jpg
20250823_080802275_iOS.jpg
20250823_082703181_iOS.jpg
20250823_084146702_iOS.jpg
*
Brugeravatar
Robert Danielsen
Indlæg: 6121
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Re: Yoda EL fra Vladimir's Model

Indlæg af Robert Danielsen »

Puha, sikke noget pille arbejde. Tænker pincet og skohorn er fast værktøj på bygge bordet lige nu.
Mvh Robert Danielsen.

Woodstock MFK.
Aviator MFK.
ClausT
Indlæg: 5867
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Yoda EL fra Vladimir's Model

Indlæg af ClausT »

Ja, det er et pille arbejde. Pincet, tålmodighed og ikke mindst masser af lys så man kan se, dette er ikke noget til en mørk aftenstund.

Fik monteret i den anden side også, går nemt når man bare skal gøre det.

Rorhorn limet i med cyano, det er hvad byggevejledningen foreskriver.

Flap forbindelse er nem at komme til, og med færdigbukkede stænger tog det ikke mange øjeblikke.

Rorspalte tape monteret og dæksler over krængrorsservoer limet med UHU Por kontaktlim. Hvis dæksler skal af, opløses limen nemt med rense benzin.
Der er også et stykke klart folie til at montere hen over dæksler, fornemt.

Så er vingerne klar :)
Vedhæftede filer
20250823_103052730_iOS.jpg
20250823_112324994_iOS.jpg
20250823_114205316_iOS.jpg
20250823_114219547_iOS.jpg
20250823_114326353_iOS.jpg
20250823_125626683_iOS.jpg
20250823_130223262_iOS.jpg
*
ClausT
Indlæg: 5867
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Yoda EL fra Vladimir's Model

Indlæg af ClausT »

Rorhorn limet i højde/sideror.
Der kommer en torsionsfjeder i og så forbundet til servo med wiretræk.

Havde en kamp med servo/modtager brædt, da vinge stik kom på kunne det absolut ikke komme ind i kroppen.
Skulle lige sove lidt på den, og så gik det op for mig at modtager først skal monteres efterfølgende.

Har tidligere produceret flere tilsvarende løsninger og der har jeg altid haft modtageren integreret.
Så ud med vanetænkning, ændre lidt på forbindelsen til siderorsservo og så passede det, tæt men fint.

Monterede wiretræk på højde/siderorsservoer og så ellers ind med hele molevitten.
Skruer stritter lidt ud, vil checke om mit eget lager af M2 undersænkede er lidt skarpere i profilen eller der skal undersænkes et nøk mere.

Herefter kunne ledninger til modtager monteres og med lidt trylle få den roteret og ind på plads.
Dejligt nemt... nå ikke ;)

to be continued...
Vedhæftede filer
20250823_143250485_iOS.jpg
20250823_143540466_iOS.jpg
20250825_163005854_iOS.jpg
20250825_163236003_iOS.jpg
20250825_170013275_iOS.jpg
20250825_171032936_iOS.jpg
20250825_171223509_iOS.jpg
20250825_172501466_iOS.jpg
20250825_172515196_iOS.jpg
*
Brugeravatar
Stenild
Indlæg: 1496
Tilmeldt: 24 apr 2002 10:52
Geografisk sted: Aars
Kontakt:

Re: Yoda EL fra Vladimir's Model

Indlæg af Stenild »

Mega fed model! Og dejligt med "samlevejledninger" med inspiration til andre projekter ;)
Men skal lige høre hvad man skal bruge flaps til, på en model som vejer omkring 300gram? :D
Mvh

Brian Stenild

ClausT
Indlæg: 5867
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Yoda EL fra Vladimir's Model

Indlæg af ClausT »

Ja, super lækker model, og flaps er da også relevante på lette modeller :)

Selvom det til tider er lidt stressende med så filigran installation, så lærer man jo hele tiden noget, om ikke andet at holde sin mund næste gang :D
*
ClausT
Indlæg: 5867
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Yoda EL fra Vladimir's Model

Indlæg af ClausT »

Fik skiftet skruerne til servobrædtet til et par fra eget lager, sammen med lidt ekstra undersænkning kom de fint på plads.

Vinger skubbet på, forsøgsvis, det er paskram så wingjoiner fik et par enkelte strøg med korn 1200 vådt så det er til at skubbe sammen.
Adskillelse klares let og skånsomt med en kile, ikke noget nyt her.

Torsionsfjeder monteret i side og højderor, så er de klar.

Motor montering var tilgengæld super let, tag ud af posen, skru på, færdig, incl. regulator monteret.
Der er kun to skruer i på billedet, de sidste to skal nok komme i.
Meget lækker løsning med en outrunner der er skjult under den forlængede spinner, hele den hvide del roterer således.

I med en akku og checke tyngdepunkt, det er fremme på 60mm med akku helt tilbage, så det kommer til at kræve en 2-5 gram bly i halen for at få det på 70mm.
Senere kan det overvejes at korte et par cm af næsekonus (nævner flere andre), men det bliver efter den har fløjet.

P.t. ligger vægten på 290,5 gram + de to skruer der mangler i motoren + bly i halen, så rammer omkring de 295 gram med den givne akku.

Planen er at få strøm på modtager og servoer på torsdag, lavet wiretræk færdigt ved højde/sideror og forhåbentligvis se at alle ror kører.

Derfra skulle der ikke være langt til første flyvetur, men lad os se hvordan det kommer til at passe.
Vedhæftede filer
20250826_171312745_iOS.jpg
20250826_171323790_iOS.jpg
20250826_171341477_iOS.jpg
*
ClausT
Indlæg: 5867
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Yoda EL fra Vladimir's Model

Indlæg af ClausT »

Det burde være næsten det sidste.

Klar folie sat over servodæksel, som altid lidt vand med sulfo under folien, så har man mere end én chance for at ramme rigtigt.

Motor kortvarigt afmonteret for at få skiver og en dråbe gevindsikring med i samlingen.

Yoda skal da have et par ører, her i form af antennebeskyttere.
De blev hevet lidt op mod oversiden så de ikke er så udsat ved landing (i hånden) og for at de indvendigt ikke bliver mast af akkupakken når den skubbes bagud.
Huller blev først prikket igennem med en knappenål, boret op med 1mm, og så filet op med rundfilen til 3.2mm, det kan splintre så fælt hvis man prøver at bore et 3.2mm hul.

Det er til at samle, ledning fra regulator sættes i modtager, antenner føres ud og næsekonus skubbes på plads.
Derefter kan antennebeskyttere monteres og til sidst et stykke tape til at holde næsekonus.

Forventer at få senderen på i morgen, så kan wiretræk til højde/sideror laves færdigt og næsekonus monteres 'permanent'.
Tyngdepunkt skal checkes og der skal naturligvis bippes rorudslag.

"Får vi aldrig et billed af hele modellen?", formentlig senere, vil jeg lade være op til ejeren.

For nu et billede af Yoda i få kan ;)
Vedhæftede filer
20250827_155548497_iOS.jpg
20250827_152818661_iOS.jpg
20250827_152825659_iOS.jpg
20250827_152236644_iOS.jpg
20250827_170334646_iOS.jpg
20250827_170701405_iOS.jpg
20250827_171138114_iOS.jpg
20250827_171423111_iOS.jpg
Yoda.png
*
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1763
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Yoda EL fra Vladimir's Model

Indlæg af Erik Dahl »

Stenild skrev:Mega fed model! Og dejligt med "samlevejledninger" med inspiration til andre projekter ;)
Men skal lige høre hvad man skal bruge flaps til, på en model som vejer omkring 300gram? :D
Meget lette modeller kan også designes med "hurtig" som standard - altså flaps i 0-stilling er speed. 2-4-6/8mm er så stillinger til cruise, termik 1 og termik2. mm-tallene er ca og modelafhængig.
Samtidig kan flaps og krængror bruges som bremser på 3 forskellige måder - MED dykrorskompensation:
1) hele bagkanten går ned i 40-60 grader - det bremser ret meget, men fjern en del styrbarhed mht. krængror
2) flaps går ned 40-60 grader og krængror går 10-20 grader ned - det bremser meget, og bevare styrbarhed på krængror
3) flaps går ned 40-60 grader og krængror går op 10-20 grader (Butterfly) det bremser nok og bevarer styrbarhed på krængror
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Midtfyns Midelflyveklub / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst