Hej Tommy
Angående starthøjde og start metode, kunne det gøres simpelt og solidarisk.
Simpelt: de fleste svæver og endda trækfly har i dag højdemåler, dermed kan man aftale hvor højt slæbet må være, sender kan udløse alarm når højde er nået.
Ellers kan slæbet tidsbegrænset hvis ikke man har højdemåler, dog ville det nok bliver svært i praksis men henblik på Funcub vs stor benzin flyver, men mindre samme fly er villig til at udføre alle slæb, men så bliver forskellen mht. Vægt på svæver selvfølgelig en faktor der spiller ind og vi er tilbage til højdemåler.
Solidarisk: da vi ikke snakker World cup liga niveau, men ren hygge og som Erik siger socialt fysisk samvær, burde man kunne stole på fair play mellem deltagere.
Du har ganske ret mht. Min manglende indsigt i F5J, alt jeg ved er at det er svævefly med motor i næsen og derfor ikke fanger min interesse lige nu.
En motor i et trækfly er hverken finere eller ringere end motor i et svævefly på ingen måde, beklager hvis jeg har givet dig det indtryk. Jeg hælder bare personligt mere til en "ren" svæver.
Har aldrig haft så fed svæver som den jeg har nu, på trods af den ikke er en model i den dyre ende af skalaen. Føler derfor ikke for hverken en konvertering af denne eller indkøb af nyt grej.
For mig er der mere udfordring i ikke at have en motor til at rede mig ud af ulykker, det kan jeg godt lide, da det stiller krav til mig som pilot og den afregning der kommer af en fejl fra min side.
Man Vs Nature i en fair kamp. Har dog indtryk af at motor kun bruges en gang per flyvning i F5J, igen ved jeg intet om men vil rigtig gerne komme forbi det næste F5J stævne i nærheden, for det har da en interesse men "ren svæver" er bare mere mig i år.
Samme holdning deler jeg også når jeg til sommer skal lære at sejle i min sejlbåd, den har motor men den skal på ingen måde bruges til andet end havnemanøvre og til at få mig forbi molehovedet. Når jeg bliver dygtig nok, skal den slet ikke bruges med mindre en nødsituation opstår.
Jeg lyder måske meget kontant men er bare fascineret af gratis fremdrift/løft.
Yderligere ved jeg at hvis jeg skulle blive bidt af F5J kommer det til at koste mange penge da jeg ikke vil nøjes, men have en først og fremmest kvalitets model
Mht. Konkurrence kan jeg ikke stable det på benene alene så henligger ideen men skulle der være andre med samme lyster som mig vil jeg gerne bidrage med hvad jeg kan.
Alt det bedste og god termik den kommende sæson.
Og Tommy jeg kommer nok og kigger en F5J konkurrence hvis i holder en i radius 100km af Aalborg