Alle danske modelpiloters forum

 
JS
Emnestarter
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 30 maj 2002 20:40
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Ny konkurrence gren måske ?

07 mar 2019 09:45

Hej
Nogen der kunne tænke sig at byde ind her ?

viewtopic.php?f=78&t=104605

Vh
Jesper
Jesper B
Sæby Modelflyve Klub
Founding and only member of, The North Atlantic Modelflying Club (Har fløjet modelfly over det nord atlantiske hav, stik den ;)
FPV Junkie.

Hold den gode tone XO XO :D
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Ny konkurrence gren måske ?

07 mar 2019 12:16

Hej
Findes der en konkurrence i DK hvor jeg kan deltage med min 3.6 meters svæver uden motor, hvor yderligere udstyr holdes på minimum.
Findes der en konkurrence for svæver alla en åben klasse, hvor start metode er valgfri eller evt. flyslæb, hvor der bare flyves termik så længe man kan.
Grundet min interesse er ingen af de andre svæve klasser, på nær den 2 meter klubklasse jeg har læst om gennem tiderne, tiltaler mig.
F5J kunne godt lokke men for mig har en svæver ikke motor i næsen, lidt som at cykle med støttehjul når man kan uden ;)
Kunne os godt tænke mig, at det var mig eller termikken der bestemmer hvornår jeg lander og ikke et ur der definerer at jeg skal lande så tæt på f.eks. 15 minutter så muligt.
Så findes der en konkurrence hvor man bare flyver termik længst muligt og intet andet og dagens længste flyvning vinder?
Nej den findes nok ikke, men kunne der være interesse for en konkurrence gren alla dette, hvor regler holdes på et minimum og det udelukkende gælder om at få dagens længste flyvning?
Ville egentlig have dette oplæg til at handle om at finde en konkurrence form for mig.
Men kan godt se det endte med at blive en efterspørgsel om andre kunne tænke sig det beskrevne i afsnittet herover, altså en simpel flyslæb/termik konkurrence.
Vh
Jesper

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej Jesper,
Som du selv skriver, så findes den konkurrence du efterspørger ikke endnu som en konkurrence. Eller også er det den mest grundlæggende svævekonkurrence? Hvem kan flyve længst tid?
Det betyder dog ikke, at du ikke kan indbyde til en konkurrence.
Der findes jo flere forskellige officielle FAI konkurrencer. Der findes også en mere uofficiel 2-meter klasse, der dog ikke flyves i øjeblikket.

Derudover, kan enhver indbyde til en konkurrence efter sine egne regler.
Hvis du brænder for ideen, vil jeg anbefale at du finder en dato og plads, og indbyder til en konkurrence lige efter dit hoved. Måske kan du koble dig på et af svævetræffene (NFK-svævetræf, Schlep und schnak m.m.)? Som jeg forstår fx. Peter Bruels ønsker til termikflyvning, så vil din konkurrence være lige efter hans hoved, så måske er der mange derude der ønsker sig det samme? I fx. Sæby er der også flere aktive svævepiloter der året i gennem kæmper om at flyve lange termikflyvninger.
Held og lykke!
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
JS
Emnestarter
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 30 maj 2002 20:40
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Ny konkurrence gren måske ?

07 mar 2019 14:34

Hej Erik

Tak for, som altid, gode og velskrevet svar :)

Der kan man se andre har os tænkt som mig, det giver jo en evt. mulighed for at stable noget på benene.

Jeg vil lufte denne ide for en sådan en konkurrence i min klub som netop er Sæby Modelflyve Klub :)

Vh
Jesper Skræm
Jesper B
Sæby Modelflyve Klub
Founding and only member of, The North Atlantic Modelflying Club (Har fløjet modelfly over det nord atlantiske hav, stik den ;)
FPV Junkie.

Hold den gode tone XO XO :D
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Ny konkurrence gren måske ?

07 mar 2019 14:48

Hej Jesper,
'Tak!
Jeg er vildt imponeret af jeres aktivitetsnivau med byggeaftener, byggeprojekter, sociale skræntture og klubliv på pladsen. I hvert fald ud fra hvad jeg ser på facebook.
Og i dit svar i paralleltråden rører du ved noget centralt i det at konkurrere: Vi gør det for at se hvem der er bedst, men vi vil helst gøre det SAMMEN med nogle andre. Socialt samvær, hygge og "hvem er bedst" går fint hånd i hånd.

Til inspiration, men sikkert ikke kopiering:
I 70'erne og 80'erne blev der afhold en svæve konkurrence der hed Filskov Cup. Det var en blanding af termikkonkurrence og distanceflyvning. Distanceflyvningen er nok svær (men ikke umulig) idag. Termikkonkurrencerne var vist forskellige fra år til år. En variant jeg husker var 3 flyvninger med sammenlagt 30 eller 45 minutters flyvning. Startmetoden var enten højstart eller flyslæb. Det var meget uhøjtideligt, hyggeligt men også en konkurrence. Distance delen var fed, og så vidt jeg husker blev der sommetider fløjet ret langt (John V. Rasmussen 29-30 km??).
Det er blot for at vise at man kan indbyde til hvad som helst, hvis man får en god ide.

God fornøjelse
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Tommy Persson
Indlæg: 2266
Tilmeldt: 23 apr 2002 17:36
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: Ny konkurrence gren måske ?

10 mar 2019 12:28

Hej Jesper,

Jeg kan fint følge din fascination af lange svæveflyvninger 8-) , men hvis startmetoden og ikke mindst starthøjden er valgfri, så kommer konkurrencen hurtigt til at blive en konkurrence på starthøjde, hvis der da ikke flyves på en skrænt ;)

F5J kunne godt lokke men for mig har en svæver ikke motor i næsen, lidt som at cykle med støttehjul når man kan uden ;)
Det lyder desværre, som om du ikke har sat dig ind i, hvad motoren i en F5J svæver bruges til, og hvordan "starthøjden" indgår i konkurrenceresultatet. Hvorfor er en motor i et trækfly, eller et (el)spil finere end en motor i en F5J elsvæver?

Jeg synes, at du skulle give F5J en chance, og prøve at deltage i et par konkurrencer :)

Tommy
 
JS
Emnestarter
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 30 maj 2002 20:40
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Ny konkurrence gren måske ?

20 mar 2019 14:39

Hej Tommy

Angående starthøjde og start metode, kunne det gøres simpelt og solidarisk.

Simpelt: de fleste svæver og endda trækfly har i dag højdemåler, dermed kan man aftale hvor højt slæbet må være, sender kan udløse alarm når højde er nået.
Ellers kan slæbet tidsbegrænset hvis ikke man har højdemåler, dog ville det nok bliver svært i praksis men henblik på Funcub vs stor benzin flyver, men mindre samme fly er villig til at udføre alle slæb, men så bliver forskellen mht. Vægt på svæver selvfølgelig en faktor der spiller ind og vi er tilbage til højdemåler.

Solidarisk: da vi ikke snakker World cup liga niveau, men ren hygge og som Erik siger socialt fysisk samvær, burde man kunne stole på fair play mellem deltagere.

Du har ganske ret mht. Min manglende indsigt i F5J, alt jeg ved er at det er svævefly med motor i næsen og derfor ikke fanger min interesse lige nu.
En motor i et trækfly er hverken finere eller ringere end motor i et svævefly på ingen måde, beklager hvis jeg har givet dig det indtryk. Jeg hælder bare personligt mere til en "ren" svæver.
Har aldrig haft så fed svæver som den jeg har nu, på trods af den ikke er en model i den dyre ende af skalaen. Føler derfor ikke for hverken en konvertering af denne eller indkøb af nyt grej.
For mig er der mere udfordring i ikke at have en motor til at rede mig ud af ulykker, det kan jeg godt lide, da det stiller krav til mig som pilot og den afregning der kommer af en fejl fra min side.
Man Vs Nature i en fair kamp. Har dog indtryk af at motor kun bruges en gang per flyvning i F5J, igen ved jeg intet om men vil rigtig gerne komme forbi det næste F5J stævne i nærheden, for det har da en interesse men "ren svæver" er bare mere mig i år.

Samme holdning deler jeg også når jeg til sommer skal lære at sejle i min sejlbåd, den har motor men den skal på ingen måde bruges til andet end havnemanøvre og til at få mig forbi molehovedet. Når jeg bliver dygtig nok, skal den slet ikke bruges med mindre en nødsituation opstår.

Jeg lyder måske meget kontant men er bare fascineret af gratis fremdrift/løft.
Yderligere ved jeg at hvis jeg skulle blive bidt af F5J kommer det til at koste mange penge da jeg ikke vil nøjes, men have en først og fremmest kvalitets model :)

Mht. Konkurrence kan jeg ikke stable det på benene alene så henligger ideen men skulle der være andre med samme lyster som mig vil jeg gerne bidrage med hvad jeg kan.

Alt det bedste og god termik den kommende sæson.

Og Tommy jeg kommer nok og kigger en F5J konkurrence hvis i holder en i radius 100km af Aalborg :)
Jesper B
Sæby Modelflyve Klub
Founding and only member of, The North Atlantic Modelflying Club (Har fløjet modelfly over det nord atlantiske hav, stik den ;)
FPV Junkie.

Hold den gode tone XO XO :D
 
Brugeravatar
jens39
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 18 feb 2007 15:46
Kontakt:

Re: Ny konkurrence gren måske ?

20 mar 2019 16:10

JA, Jesper.
Så har du muligheden for at overvære en F5J konkurrence...
MFA ved Vester Alling, sydøst for Randers...... 100km, præcist ! :D

Har du tænkt på om det skal være tidsbegrænsning i "din" konkurrence eller er det start om morgenen og lande om aftenen.
Må man kaste sin flyver, eller hvordan med starten? :)

Jens Hoffmann
FAI ID: 17279
 
JS
Emnestarter
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 30 maj 2002 20:40
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Ny konkurrence gren måske ?

22 mar 2019 12:18

Hej Jens

Tænker du maks tid for en flyvning eller konkurrencens tids vindue?

Mht. kast kan jeg ikke se noget problem i at dette, også kan være en start metode, der er fordele og ulemper ved både slæb og kast i min optik med henblik på flyvetid.
Man kunne evt. lære fra erfaring og se om f.eks. DLG'er altid klarer sig bedre end de fly der slæbes op eller omvendt og handle på det ud fra erfaringer. Har et par ideer mht. dette.

Ville have henlagt ideen men kan ikke helt slippe ideen om at udarbejde et regelsæt, for at se om interessen er der og evt. låne bane til afvikling af konkurrence hvis interessen er der.
Mht. regelset vil jeg forsøge at lave et meget simpelt regelsæt, socialt samvær og hygge er første prioritet. For mig handler det om at få de piloter der konkurrer indbyrdes i deres klubber, samlet samme sted på en dag og dyste under samme forhold, med nye ansigter, for at kunne udnævne en dagens vinder når dagen er omme.

Jeg vender tilbage :)

Vh
Jesper Skræm
Jesper B
Sæby Modelflyve Klub
Founding and only member of, The North Atlantic Modelflying Club (Har fløjet modelfly over det nord atlantiske hav, stik den ;)
FPV Junkie.

Hold den gode tone XO XO :D
 
Ryberg
Indlæg: 212
Tilmeldt: 02 jun 2011 20:55
Kontakt:

Re: Ny konkurrence gren måske ?

22 mar 2019 14:53

Hej Jesper
Er forholdsvis ny 2 meter pilot, jeg har det lidt som dig. Det er spændende at klare sig uden "reserve" termik :-)
Vil rigtig gerne høre mere og hvis det kan være en hjælp kan vi godt arrangere noget hos os i Guldager Modelflyveklub, ved Esbjerg.
//Henning


Sent from my iPhone using Tapatalk
T-Rex mekaniker; HEX-udvikler, Bixler, Rearbeare, Twinstar

]
 
Brugeravatar
Tommy Persson
Indlæg: 2266
Tilmeldt: 23 apr 2002 17:36
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: Ny konkurrence gren måske ?

23 mar 2019 23:08

Hej Henning,

Vil du forklare, hvad "reserve termik" indenfor F5J er ? Jeg kunne godt havde brugt noget ved dagens F5J konkurrence, så jeg glæder mig til at lære om det ;)

Tommy