Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
lasso
Emnestarter
Indlæg: 41
Tilmeldt: 24 apr 2007 16:08
Kontakt:

gps- triangel til min ventus

29 apr 2019 17:19

dette har vagt min interesse tegninger mm har en 5 m ventus fuld gfk fra robbe. har et andet poblen har opsat motor og lavet opgtrælig understel
på den ,men den vel gå på næsen når den starter selv med fuld højde ror nogle forslag hilsen jess
 
Brugeravatar
trp
Indlæg: 223
Tilmeldt: 22 sep 2009 19:04
Kontakt:

Re: gps- triangel til min ventus

29 apr 2019 19:41

Problemet er særdeles velkendt for svævere med klapdrev eller motoropsats.
Sagen er at landingshjulet sidder så tæt på CG, at momentet fra den højtplacerede propel får næsen til at gå i jorden. Afhængigt af hvor slemt det står til, kan det sagtens være noget man kan leve med, da modellen retter sig op igen når der kommer bare lidt fartvind over haleplanet. Jeg har også prøvet så uheldige konstallationer, at en egenstart var helt umulig.
Hvis problemet er i småtingsafdelingen kan du prøve følgende:

1. lægge endnu mere højderorsudslag ind i startfasen
2. Start de første 3-4 sekunder på reduceret motorgas (ca.70%) - det reducerer næsedykket i den mest kritiske fase
3. få en hjælper til at skubbe modellen godt op i fart så de første kritiske meter er overstået
4. modvind hjælper - jo mere desto bedre, så vælg starttidspunkt efter et vindpust og gå direkte op mod vinden

Hvis intet af ovenstående hjælper står det skidt til! Så er den eneste (mig bekendt) effektive løsning, at rykke landingshjulets placering længere frem. Der findes en landingsunderstel fra Trias hvor der er to mulige stillinger af landingshjulet. Den traditionelle og en der ligger ca. 4cm længere fremme til start med klapdrev. Det kunne måske anvendes i den bestående udskæring.
Hvis problemet er i den svære ende af skalaen og du ikke vil/kan ændre på landingshjulets placering vil en start med hjælp fra et gummitov (flitsche) kunne anvendes - det kræver dog en hjælper.

Håber det giver lidt nye muligheder der kan hjælpe dig videre!
Med Venlig Hilsen

Thomas Rune
GPS-Triangle.net
 
Brugeravatar
lasso
Emnestarter
Indlæg: 41
Tilmeldt: 24 apr 2007 16:08
Kontakt:

Re: gps- triangel til min ventus

30 apr 2019 21:50

tak Rune jeg vel prøve dette men vel den ikke lette med for lav fart med mere højde ror, jeg har lettet med dolly flere gange og kan godt se at flyet ligger langt fremme .

hilsen Jess
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: gps- triangel til min ventus

30 apr 2019 22:46

Det kræver altid lidt overvindelse at starte med fuldt højderor, men husk det er for at holde halen mod jorden indtil der begynder at komme flyvefart, når først det hele ruller og du nærmer dig flyvefart reducerer du højderors udslaget.

Modsat en dolly hvor du godt kan få modellen i luften uden flyvefart ved at hive højderor, så opnår du her blot at holde halen nede, indtil der kommer fart nok til at modellen løfter af.

Hvor flyver du?
 
Brugeravatar
lasso
Emnestarter
Indlæg: 41
Tilmeldt: 24 apr 2007 16:08
Kontakt:

Re: gps- triangel til min ventus

01 maj 2019 08:58

hej
jeg flyver i frederikshavn