29 apr 2019 19:41
Problemet er særdeles velkendt for svævere med klapdrev eller motoropsats.
Sagen er at landingshjulet sidder så tæt på CG, at momentet fra den højtplacerede propel får næsen til at gå i jorden. Afhængigt af hvor slemt det står til, kan det sagtens være noget man kan leve med, da modellen retter sig op igen når der kommer bare lidt fartvind over haleplanet. Jeg har også prøvet så uheldige konstallationer, at en egenstart var helt umulig.
Hvis problemet er i småtingsafdelingen kan du prøve følgende:
1. lægge endnu mere højderorsudslag ind i startfasen
2. Start de første 3-4 sekunder på reduceret motorgas (ca.70%) - det reducerer næsedykket i den mest kritiske fase
3. få en hjælper til at skubbe modellen godt op i fart så de første kritiske meter er overstået
4. modvind hjælper - jo mere desto bedre, så vælg starttidspunkt efter et vindpust og gå direkte op mod vinden
Hvis intet af ovenstående hjælper står det skidt til! Så er den eneste (mig bekendt) effektive løsning, at rykke landingshjulets placering længere frem. Der findes en landingsunderstel fra Trias hvor der er to mulige stillinger af landingshjulet. Den traditionelle og en der ligger ca. 4cm længere fremme til start med klapdrev. Det kunne måske anvendes i den bestående udskæring.
Hvis problemet er i den svære ende af skalaen og du ikke vil/kan ændre på landingshjulets placering vil en start med hjælp fra et gummitov (flitsche) kunne anvendes - det kræver dog en hjælper.
Håber det giver lidt nye muligheder der kan hjælpe dig videre!
Med Venlig Hilsen
Thomas Rune
GPS-Triangle.net