Alle danske modelpiloters forum

 
LARSR
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 02 maj 2002 20:15
Kontakt:

Opsætning af el-svæver (Zefiros)

10 feb 2020 12:04

Hej

Jeg har købt en 4m el-svæver (Zefiros fra Valenta). Den er med krængeror, flaps og luftbremser (Airbrakes). Jeg har ikke erfaring med både airbrakes og flaps.

Jeg har læst den medfølgende manual og er lidt i tvivl om hvordan jeg sætter den op. Standardopsætningen er straigth forward, men miks-delen er ikke helt intuitiv for mig (Mit tjekkiske er ikke hvad det har været :) )

Lige nu har jeg sat den op helt standard. Flapsene har fået en trepunkts-kontakt og airbrakes har fået en anden trepunkts-kontakt.

Jeg tænker at det kunne være et godt sted at starte for at få erfaringer med virkningen af henholdsvis flaps og airbrakes.

Jeg må indrømme at flaps indtil nu for mig udelukkende har været benyttet til landing (Flyver med en Mystique 2.9).

Jeg er i tvivl om det at have forskellige fly-modes giver mening på denne model. Som jeg forstår f3B-opsætning har man typisk modes for start, speed og termik. Jeg vil selvfølgelig starte med el-motor.

Jeg tænker at den ultimative bremse, må være lave en butterfly med airbrakes fuldt ude, men det kræver "vel" et miks på højderoret.

Al guidance er værdsat.

På forhånd tak
Lars

Screen Shot 2020-02-10 at 11.52.26 .jpg
Screen Shot 2020-02-10 at 11.52.26 .jpg (22.19 KiB) Vist 2284 gange
[

ValentaModel - Zefiros 1.pdf
(1.38 MiB) Downloadet 210 gange
Lars Rasmussen
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Opsætning af el-svæver (Zefiros)

10 feb 2020 14:07

Hej LARSR,
Måske kan dette hjælpe dig igang?
http://modelflyvenyt.dk/modelflyvenyt/2 ... df#page=24
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Peter Bejerholm
Indlæg: 934
Tilmeldt: 07 aug 2002 13:18
Kontakt:

Re: Opsætning af el-svæver (Zefiros)

10 feb 2020 17:31

Jeg vil ikke afgøre om min metode er den korrekte, men det fungerer fint på min Thermik XL på 4 m i spænd med samme konfiguration som din.
Alm. Butterfly mix på kræng og flaps styres trinløst på venstre pind op/ned. Når pinden bevæges over midten begynder spoileren at komme trinløst med og er fuldt ude ved fuld butterfly.
Motor styres på en tre stilling kontakt (Slukket-> 50%-> 100%)
Med venlig hilsen

Peter Bejerholm
 
Brugeravatar
Speedster
Indlæg: 1189
Tilmeldt: 02 sep 2009 16:31
Kontakt:

Re: Opsætning af el-svæver (Zefiros)

10 feb 2020 19:02

Peter Bejerholm skrev:
Jeg vil ikke afgøre om min metode er den korrekte, men det fungerer fint på min Thermik XL på 4 m i spænd med samme konfiguration som din.
Alm. Butterfly mix på kræng og flaps styres trinløst på venstre pind op/ned. Når pinden bevæges over midten begynder spoileren at komme trinløst med og er fuldt ude ved fuld butterfly.
Motor styres på en tre stilling kontakt (Slukket-> 50%-> 100%)


Det er også sådan at jeg ville lave den hvis det var min :D

Lav det simpelt...
Hvis du har flaps og bremser på 2 forskellige kontakter er det nok ikke nemt at få højderors kompensationen til at passe, alt efter om du kun bruger flaps eller bremser eller begge dele, og så kan man nemt komme til at fumle mellem de forskellige kontakter og skydere i en presset situation. :)

Jeg tror også at jeg ville lave en termik mode med flaps et par mm ned og kræng ror 1 mm ned, og en speed mode med ca. det samme bare op ad, bare som en start, senere kan man jo fin pudse.

Søren
Speedster


Dynamic Soaring will change your life

http://www.youtube.com/user/SpeedsterDEN"
 
LARSR
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 02 maj 2002 20:15
Kontakt:

Re: Opsætning af el-svæver (Zefiros)

11 feb 2020 18:12

Hej

Tak for super input.

Mvh
Lars
Lars Rasmussen
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Opsætning af el-svæver (Zefiros)

06 maj 2020 13:32

Jeg fandt lige dette som jeg lavede for mange år siden:
https://web.archive.org/web/20110519094 ... fly_dk.htm
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!