Alle danske modelpiloters forum

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5522
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

JS-3

15 mar 2020 22:24

Hentede en JS-3 fra Remec i slutningen af sidste år, det var ikke helt planlagt, men den dukkede op på RC-Network og havde åbenbart mit navn på :)
Poul trådte til og tilbød at køre med, tak for det, ellers var den nok ikke kommet hjem endnu (og nu slet ikke!)

Den har fløjet som Remec's egen udstillingsmodel, men det meste af grejet var taget ud, så den skal 'lige' monteres med udstyr igen.

En af de ting jeg bemærkede var siderorstrækket, så måske lidt klejnt ud, men primært var forbindelsen i roret ikke overbevisende, tog man lidt fat kunne den rokkes frem og tilbage.
Ved godt jeg nok tager hårdt fat med mine "ex-kontrollant" fingre, men rorforbindelser skal der bare ikke være slør eller flex i, PUNKTUM.

Efter at have kigget lidt på det var det klart hvad problemet er: siderorstræk sidder 'kun' i den lodrette webbing og har ikke ordentligt fat i rorfladen, og under belastning kunne man også se at webbing allerede var knækket. Måske godt nok til hyggeflyvning, men klart noget der skulle fixes.

Skar lidt hul for at få bedre indblik, god nok, den var dårlig.. snittede et par halvcirkler af 6mm aeroplan finer (overkill), og efter et par 'dry-run' af at snige dem ind blev de fuldlimet med bomuldsfnuller.

Trækstang er også set kraftigere, løsning følger ;)
Vedhæftede filer
IMG_20200315_131605.jpg
IMG_20200315_132656.jpg
IMG_20200315_144610.jpg
IMG_20200315_162424.jpg
IMG_20200315_164006.jpg
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5522
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: JS-3

15 mar 2020 22:37

Understellet fik også en tur, skiftede til en 180 graders servo og fik tilpasset arm/trækstang så servo arbejder 180 grader og låser understellet korrekt både oppe og nede.
Vedhæftede filer
IMG_20200315_150813.jpg
IMG_20200315_151650.jpg
IMG_20200315_151711.jpg
IMG_20200315_173624.jpg
IMG_20200315_173648.jpg
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5522
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: JS-3

17 mar 2020 22:00

Klap, klap i.. ikke uden hjælp

Den ene klap til understellet låser hårdt og skal voldes op, klares ved at slibe en halv mm mere af kanten, havde godt lagt mærke til at det sagde klonk når hjulet kom ud, og var også grunden til at jeg tog understellet ud.

Det har formentlig passet da den var ny, men klapperne bliver hevet lidt flade (indad i kroppen) af den fjeder der sidder fra understel til klap for at lukke dørene, så problemet er kommet over tid.
Kan kan også forstærke klappen og varme dem lidt tilbage, men for nu bliver der lavet plads til at de kan åbne.

Kan også se at den oprindeligt har haft kappet snuden og været monteret med fast spinner.. det forreste af kroppen er nemlig i glas ikke kevlar, og når man ved det kan man godt se en hel fin linie hvor det er samlet.. uanset hvor dygtig man er til at spartle/slibe/lakere er det bare svært at komme 110% af med, sikkert også fordi glas/kevlar arbejder en lille smule forskelligt.

Video fra 2017 hvor der var kappet af til spinner
https://youtu.be/jOPaAp09D3s
Vedhæftede filer
IMG_20200317_101954.jpg
IMG_20200317_102001.jpg
InkedIMG_20200317_102001_LI.jpg
IMG_20200317_103436.jpg
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5522
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: JS-3

19 mar 2020 09:35

Servoer til yderste krængror er limet direkte i, så de fulgte af gode grunde med da jeg overtog JS-3'en.

Jeg ved at Poul har taget kampen og laver en servoramme der kan skohornes derned, men bare at finde plads til skruerne er en udfordring.

Klak-klak.. 'selvfølgelig' er der slør i skidtet, den ene side acceptabelt, den anden side helt galt, +/-3mm slør på en smal klap er no go.
Heldigvis til at fikse, så simpelt som at bolten gennem kuglelink og servoarm ikke er spændt, man kan faktisk godt ane det på billedet.

Det sidste slør er det klassiske: gaffel på gevindstang uden kontramøtrik, det giver slør i mængder, både i længderetningen og fordi gaffel kan sidde og vippe på gevindet.
Når længden er kendt plejer jeg at lodde gaflen på gevindstangen eller lime med epoxy der tilsvarende kan fylde gevindet helt op, så går det ingen steder :)
Vedhæftede filer
yderste kræng.png
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: JS-3

19 mar 2020 14:56

Tak for interessante tips  8-)
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5522
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: JS-3

19 mar 2020 21:43

Selv tak, glæder mig at der bliver læst med!
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5522
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: JS-3

19 mar 2020 22:18

Montering af motor var også et udestående punkt.
Kunne naturligvis være cool med en klap turbine i den (som JS-3 kan leveres med), men det vil komme way over 25kg, I hvert fald med 9 meter vingen, kunne måske lige gå med 7,5 meter tipperne der er omkring 1,5kg lettere.

Altså bliver det med et FES'ent setup (Front Electric Selflauncher), Hacker er så flinke at tilbyde et setup præcist til modellen (Uwe Neesen fra Hacker flyver også flittigt en JS-3 - se RC-Network).

Motorspant var Poul så flink at fræse til mig, tak!
Poul nævnte også at det skulle slibes en del ned for at det kunne komme langt nok frem, så det tog et par montere, måle, afmontere, slibe, montere, måle, slibe, montere igen før det passede helt.

Hacker sættet består udover en motor også af stumper fra Torcman der leverer selve navet med den aftagelige propel.

Der medfølger også en fin adapter til at hjælpe med indbygningen.
Sammen med et ø8mm rør var det let at centrere og sikre at træk er nogenlunde lige ud og lidt ned..

Tjaa, så er det blot at rense af, være sikker på hvordan man vil få det på plads med lim over det hele, og ikke mindst hvordan man vil holde det på plads indtil epoxyen hærder.
Vedhæftede filer
IMG_20200319_162016.jpg
IMG_20200319_162029.jpg
IMG_20200319_164004.jpg
IMG_20200319_164548.jpg
IMG_20200319_164716.jpg
IMG_20200319_164957.jpg
IMG_20200319_173822.jpg
IMG_20200319_174658.jpg
IMG_20200319_174818.jpg
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5522
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: JS-3

19 mar 2020 22:30

Ser ud til at motormontering er lykkedes, havde det hurtigt skilt ad, men samlede igen så det kan hærde til i morgen.
Kan se at der måske skal efterlimes/fyldes lidt, men tror egentlig at det sidder rigeligt godt fast som det er nu.

Ophæng til regulator passer præcist til en 'gammel' YGE regulator og da det er lagervare er det hvad jeg monterer.
Vedhæftede filer
IMG_20200319_192228.jpg
IMG_20200319_192521.jpg
IMG_20200319_192806.jpg
IMG_20200319_193133.jpg
 
jbentsen
Indlæg: 732
Tilmeldt: 21 jul 2004 20:10
Kontakt:

Re: JS-3

20 mar 2020 10:04

Uh, det ser godt ud og giver jo stor inspiration til mit eget projekt når det engang dukker op  :)
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5522
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: JS-3

20 mar 2020 22:23

Understels klapper og åbning har fået et par strøg med permagrit 'filen', nu kan klapperne åbne uden at låse sig fast på kanten (se tidligere billede).

Den elegante løsning er at støbe klapperne for sig selv og tilsvarende støbe en pæn anlægsflade i kroppen.
Muligt at Remec har gjort det på de efterfølgende produktionsmodeller, dette er trods alt en prototype.

Billeder fra en Diana 2 hvor der er støbt en pæn anlægsflade til klapperne, og ikke mindst er der monteret en torsionsfjeder der har fat næsten helt fremme i klappen, ikke midt på.
Fjeder monteringen er egentlig den store forskel, monteret midt på klappen bliver klappen trukket skæv over tid, monteret fremme som del af hængsel, no problemos :)

Tjaa, kan opgradere JS-3'eren med disse tiltag… for nu får det være ok, understel sikkert op/ned har højeste prioritet.
Vedhæftede filer
IMG_20200320_110928.jpg
IMG_20200320_110941.jpg
IMG_20200320_111014.jpg
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16