Stenild spurgte, men da det 'hurtige' svar blev lidt længere tager jeg det for sig selv.
Lufttryk, hvad kan man bruge det til? Eller rettere "hvorfor stritter der alle de rør ud?"
Højde
Lufttryk kan omregnes til en højde, enten i et mekanisk instrument, eller i vores tilfælde i en elektronisk måler (telemetri dims).
Lufttrykket er højest ved jordoverfladen og bliver lavere jo højere oppe det måles.
Første måling er således for at få en højde.
Ahh, siger svævepiloten,når trykket falder, så går flyet op, kan jeg ikke få et instrument der fortæller mig det?
Jo, det kommer, men lad os lige få styr på flyvefarten først.
Hastighed
Man tager et rør og peger det fremad i flyveretningen (pitot rør - google/wiki er din ven), står flyet stille, er trykket i røret det samme som i luften udenfor, men når flyvefarten stiger bliver der presset mere og mere luft ind i røret. Dermed stiger trykket inde i røret (dynamisk) i forhold til trykket uden for røret (statisk) og kan omregnes til en flyvefart.
Trykket uden for røret (det statiske) er det tryk som bliver benyttet til højden, altså det fra første måling.
Det kunne være det tryk der er inde i kroppen på flyet (hvor rc-grejet ligger), men det erfarer man hurtigt at det varierer med hastigheden, fordi der er åbninger hvor der enten bliver presset luft ind eller suget luft ud når farten ændres, det er et dynamisk tryk, ikke et statisk tryk der kan måles inde i kroppen.
Det statiske tryk er umiddelbart nemt at måle, bor et hul i siden af kroppen, eller rettere sagt bor flere huller og forbind dem.
Hvorfor flere? hvis flyet flyver perfekt ligeud er et hul nok fint, men hvis kroppen ligger lidt skævt i luftstrømmen kommer der igen en trykstigning på den ene side og tilsvarende fald på den anden side.. så i jagten på det 'rigtige' statiske tryk bores der flere huller.
Det er så her at Prandtl-pitot rører kommer på banen, det er to rør der er kombineret, et der peger frem til dynamisk tryk, og et der har en stribe huller på siden af røret for at give det statiske tryk.
Ta-daa, så er der det fineste lufttryk til både højde og hastigheds måling.
Ja ja ja, men hvad blev der af dimsen der bipper lystigt når flyet stiger?
Variometer
Nå ja, du vil gerne have et variometer der holder øje med om trykket falder (=flyet stiger) eller omvendt.
Simpelt, brug det lufttryk vi bruger til højden, gem sidste måling, lav en ny måling, faldt trykket = lystigt bip, steg trykket = øv-horn.
Hmm.. hvad så med pindetermik
Variometer virker, men du erfarer også at du bare kan hive højderor, så bipper det lystigt da flyet stiger, men der er ikke løft, det er bare fart der byttes til højde, også kendt som pindetermik.
I de klåge bøger begynder de at tale om total energi ud fra grundreglen "Højde, fart, gode ideer, du skal altid have mindst to af dem", men da de ikke kan sætte gode ideer på formel snyder de og kigger kun på højde og fart kombineret (total energien).
Altså formel efter formel til at forklare og gøre ved, en dag var der en smart gut der indså at det kunne løses rent mekanisk og så kom TEK-dysen til verden, Total Energi Kompensation.
TEK-Dysen
Hvad var det så? Et rør med et hul i.
Men røret peger ikke lige frem, det sidder på tværs af luftstrømmen og hullet sidder på bagsiden af røret.
Trykket i røret ændrer sig således med hastigheden, hvilket ifølge alt det ovenstående gør det ubrugeligt til at måle højde og dermed variometer med, men vent..
Fordi hullet sidder på bagsiden, så falder trykket når hastigheden stiger, og tilsvarende stiger trykket når hastigheden falder, hmmm, kan det ikke bruges til noget?
Jo, det er faktisk det vi gerne vil have, hiver du højderor så stiger flyet (til et lavere lufttryk), men da hastigheden tilsvarende falder, så stiger trykket inde i TEK-dysen og kompenserer dermed højde tryk ændringen med fart tryk ændringen, problem solved
TEK dyser bliver til stadighed optimeret og findes i mange varianter, p.t. er jeg glad for 'Braunschweig' typen (kendt som TEK-Pro), men sikkert fordi den bruger alle de andre også
Sidst og ikke mindst kan man også gå tilbage til Prandtl-pitot røret, måle hastighed og højde, og så via et par smarte formler beregne det samme som TEK-Dysen klarer mekanisk.. men kunne da være skægt.. altså hvis man lige kan få omsat lidt formler til noget praktisk...