Alle danske modelpiloters forum

 
Rasmussen
Emnestarter
Indlæg: 362
Tilmeldt: 21 feb 2014 18:58
Kontakt:

SHK

16 jan 2021 21:24

Hejsa.
Her er et lille input til et "corona slumrende" forum :)

Med hjem fra Wasserkuppe turen i juli 2020, havde jeg en stor kasse med træ, tegninger, canopy og andre gode sager.

For næsten et år siden begyndte jeg at tænke på et lidt større projekt og udfordring. Da jeg ikke er særlig god til det med glas og kulfiber skulle det være en træsvæver(igen igen).
Valget faldt på en SHK på 7,39m i spændvidde og en flyveklar vægt på ca.20kg. Kroppen er glasfiber og monteringen i denne kommer jeg nu nok i gennem. Vinger og hale planerne er træ.
Jeg bestilte sættet hos cnc.fraesfritz i januar(2020) og den kunne leveres i marts/april men pga. corona blev det på Wasserkuppe i juli.

Er nu så småt i gang og delene passer utrolig godt sammen. Selvom træet er fræset ud er der ingen frynser og det passer bare. Tegningerne er også rigtig gode så det er ren fornøjelse at bygge.

Pt er begge hale planer klar til beklædning og vingerne er godt på vej. De er delt i 2 ved krængeror.

Læs mere om SHK`n i Matin Simons fine bog "Sailplanes 1945-65"

mvh.Jørn
Vedhæftede filer
IMG_4725.JPG
IMG_4721.JPG
IMG_4726.JPG
IMG_4727.JPG
IMG_4732.JPG
 
Rasmussen
Emnestarter
Indlæg: 362
Tilmeldt: 21 feb 2014 18:58
Kontakt:

Re: SHK

16 jan 2021 21:34

Lidt mere træ og hvid lim
Vedhæftede filer
IMG_4731.JPG
IMG_4735.JPG
IMG_4736.JPG
IMG_4740.JPG
IMG_4742.JPG
IMG_4743.JPG
IMG_4744.JPG
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: SHK

16 jan 2021 22:51

Det ser jo lækkert ud, som vanligt!
Utroligt at kroppen kunne være i den papkasse :D men ja, man har brug for en holder når der skal arbejdes på kroppen.

Pendel haleplan? Ser ud til at være løst dejligt simpelt på tegningen.

Hvad er der i af vingesamling?  Glas, kul, alu, stål??
 
Brugeravatar
Speedster
Indlæg: 1189
Tilmeldt: 02 sep 2009 16:31
Kontakt:

Re: SHK

17 jan 2021 13:46

Spændende projekt :D
Speedster


Dynamic Soaring will change your life

http://www.youtube.com/user/SpeedsterDEN"
 
Rasmussen
Emnestarter
Indlæg: 362
Tilmeldt: 21 feb 2014 18:58
Kontakt:

Re: SHK

17 jan 2021 18:23

Ja dejligt at der er noget der kan holde kroppen når den tid kommer. ;) og så var den gratis!!!?

I kassen var der bla. 80 stk. ribber + 80 halve ribber. En del 2,5 mm balsa skåret som hjælp ved balsa beklædning af vinger og hale planer.
Der var også træ (x-finer`) til bla. canopy ramme, jigs til når der skal limes balsa beklædning på underside af vingerne og hale planer.

Hoved og hjælpelister i fyrretræ skal laves selv . Hovedlister x 2 er 5x10mm lamineret sammen til 10x10mm. og der er skåret og høvlet ca. 56m
Der afsluttes med 1mm.balsa på toppen
Hjælpelister 5x6 ,3x5 og 3x4mm er ca. 30m.

Der bliver "klippet og klistret" lidt hver dag og George Gearløs og Storm P. hjalp med at få klampet et laaaaangt bygge bord sammen :)

mvh.Jørn
Vedhæftede filer
IMG_4724.JPG
IMG_4745.JPG
IMG_4734.JPG
IMG_4753.JPG
IMG_4754.JPG
IMG_4755.JPG
 
Rasmussen
Emnestarter
Indlæg: 362
Tilmeldt: 21 feb 2014 18:58
Kontakt:

Re: SHK

17 jan 2021 18:26

Ups.
Glemte dette foto
Vedhæftede filer
IMG_4750.JPG
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: SHK

17 jan 2021 22:34

Virker meget gennemtænkt, smart med jig til beklædning på undersiden.. der er man som regel overladt til at tro på at overside beklædningen holder tingene lige.
 
rainer m
Indlæg: 36
Tilmeldt: 12 sep 2005 22:53
Kontakt:

Re: SHK

18 jan 2021 18:06

Tillykke med byggesættet.
Fedt at læse noget om den model. Jeg har i lang til søgt infoer om denne model men uden helt og så kommer dig :-)
Håber du finder tid til at poste dit fremskridt. Det ser super ud, det du laver.
Rainer
 
Rasmussen
Emnestarter
Indlæg: 362
Tilmeldt: 21 feb 2014 18:58
Kontakt:

Re: SHK

18 jan 2021 18:55

Hejsa.
Ja jeg blev også forelsket i det svævefly for mange år siden og da det, i 2017 gik op for mig, at det var et træfly så var jeg solgt.

Har ikke fotos af produktionen i dag og de ville også være mage til dem fra de sidste 3-4 uger, masser af træ og hvid lim :) :)

I stedet har jeg nogle gode fotos af stamfaderen, eller moderen om man vil, nemlig Standard Austria.
Schempp-Hirth i Kirscheim Tyskland tog udfordringen op med at videre udvikle Standard Austria`n. Derfor SHK for Schempp-Hirth-Kirscheim

Standard Austria var/er et Østrigsk 15m standard klasse konkurrence fly som fløj første gang juli 1959. Af flere kunne man ikke videre udvikle og producere mere i Østrig så Schempp-Hirth tog over i ca. 1965.

Af større ændringer er et andet vinge profil, spændvidden er forøget til 17m ,hale partiet er gjort ca. 30% større og vinklen mellem haleplanerne er ændret fra 100 grader til 92grader. Vingens overflade blev også forbedret væsentlig og selvom vægten blev lidt højere (260kg tom) er glidetallet 38.

Men her er 4 fotos taget ved VGC`s træf 2018 i Stendal Tyskland.

Det er ikke lykkedes mig at få taget fotos af SHK :( :( . Der er mig bekendt kun een her i landet .
mvh.Jørn
Vedhæftede filer
IMG_4167.JPG
IMG_4166.JPG
IMG_4165.JPG
IMG_4164.JPG
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: SHK

18 jan 2021 20:26

Lækkert, lækkert, lækkert!

Flot arbejde. Det glæder mig at se fremskridtene på billederne. Der er nu noget særligt ved et svævefly bygget i træ og beklædt med lærred og dope :D

Selv skolede jeg i en ASK 13, (OY-XIN), i slutningen af '80erne. Det var hos SFK i Rødekro. På daværende tidspunkt var der i privateje bla en Ka6, K8, SHK og en Libelle. (husker ikke om det var en Club eller standart) SHK' en var ejet af Kaj Hansen og en mere. Har været med til både at samle og skille den ad. Utroligt lækkert flyvejern. Om omtalte flyver stadig er registreret i dk, ved jeg ikke.
Edit: Flyet var registreret i DK som OY-BXP (1967). Forud for den danske registrering var der 2 tyske. Serienummeret var V2. Slettet af det danske register i 1995.

Ser frem til flere update og det er helt fint med træ, lim og høvlspåner.

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King