Alle danske modelpiloters forum

 
Henrik1
Emnestarter
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21 apr 2021 10:12
Kontakt:

Flyslæb - Slæbekobling

11 maj 2022 10:44

Hej Forum.
Jeg er netop blevet færdig med en gammel Graupner Mini Nimbus. Den flyver fint i håndkast og gummitov. Jeg vil gerne omskoles til flyslæb, men ved ikke hvilken slæbekobling I monterer i næsen. Kan I anbefale mig en? 
Er det et problem hvis der sidder en højstartskrog under kroppen ved flyslæbets start? Den bremser ned i græsset. Bruger I en dolly ved start?
Jeg vil gerne deltage i arrangementer med flyslæb. 

Venlig hilsen Henrik Thomsen.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1708
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Flyslæb - Slæbekobling

11 maj 2022 13:29

Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Poul Munch
Indlæg: 787
Tilmeldt: 22 feb 2006 18:27
Kontakt:

Re: Flyslæb - Slæbekobling

11 maj 2022 15:42

Hej Henrik
Det næste flyslæbs træf er kristi himmel farts dag. Torsdag d.26.maj i Falken. Der er du helt sikkert meget velkommen.

Mht udløserkrog, så er det i dag mest almindeligt at den sidder et stykke tilbage. Ikke fordi at det er bedre, men fordi at svævere i dag tit har en motor i næsen. Og så udløserkrogen rykkes lidt tilbage. Det kaldes udløserkrogen eller slet og ret udløseren. Som du kan se på billedet er der ikke meget krog over den. Min favorit er en stift i fodstål som køre inden i et messingrør. Jeg bruger 4mm fodstål og ikke pianotråd, da pianotråd godt nok er sejt, men bukker let en lille smule. Og så binder det hele og servoen kan ikke udløse, næsten uanset styrken på servoen.
Servoen behøver ikke at være hurtig, ej heller præcis, bare stærk. Brug det hul på servo armen som er nærmest center. Du behøver ikke mere end 10-12 mm udslag.
Mvh Poul Munch Andersen
IMG_0883[1].JPG
 
Brugeravatar
Speedster
Indlæg: 1190
Tilmeldt: 02 sep 2009 16:31
Kontakt:

Re: Flyslæb - Slæbekobling

11 maj 2022 18:20

Som her:



Den skal nok komme i luften selv om der er højstarts krog på, men det er mere sikkert at den ikke er på da den måske kan fiske snoren hvis den skulle blive slap, og så vil vingerne brække når den bliver stram igen og den sætter næsen i vejret :shock:

Og den kan godt sidde i siden af svæveren også, det giver ingen problemer i slæbet og er nemmere at koble til linen.

Og du er også velkommen i Sæby, vi flyslæber alle dage hvis der er nogle der vil i luften :D

Søren
Speedster


Dynamic Soaring will change your life

http://www.youtube.com/user/SpeedsterDEN"
 
Poul Munch
Indlæg: 787
Tilmeldt: 22 feb 2006 18:27
Kontakt:

Re: Flyslæb - Slæbekobling

11 maj 2022 19:54

Det er umuligt at slå en nordjyde, når det kommer til slæbe dage :-)
/Poul
 
Henrik1
Emnestarter
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21 apr 2021 10:12
Kontakt:

Re: Flyslæb - Slæbekobling

20 maj 2022 07:50

Tak for de gode svar og invitationer.
Venlig hilsen Henrik.
 
ClausT
Indlæg: 5522
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Flyslæb - Slæbekobling

21 jun 2022 22:50

Lidt sent - men måske inspiration til andre der søger løsninger til slæbekobling.

Nedenfor billede af slæbekobling på min 2meter svæver, et bowdenkabel i passende yderrør, et hul i siden af kroppen og en servo.. færdig.   
Vedhæftede filer
20220615_185121452_iOS.jpg