Alle danske modelpiloters forum

 
Rasmussen
Emnestarter
Indlæg: 362
Tilmeldt: 21 feb 2014 18:58
Kontakt:

PIK 16c Vasama

14 okt 2022 16:29

Hej.
Da der er lidt stille her på siden tænkte jeg at der er plads til en lille historie. 
Vi sunder os vel efter en fantastisk sæson, og hvilken sæson. Tak for hyggeligt samvær.

Første punkt på min vinter to do liste var at få gjort Vasama vingerne stivere og stærkere. Jeg byggede dem efter tegningen ,men der var ikke rigtig angivet nogen webbing så det blev for egen "regning". Jeg ville gerne have dem lette (en skade fra min tid som frit flyver) så balsa beklædningen blev nok også lidt for blød.
Claus foreslog at give dem glasvæv. Det virker super godt på hans motor svæver, men jeg er ingen ørn til det med glas og kul så jeg tænkte på andre muligheder.
Da ribberne er hule tænkte jeg at et kul rør hele vejen ud må kunne lade sig gøre. Krængerors servo`n stoppede dog røret ,men det går da forbi det kritiske område hvor roret begynder.
En 30 mm bred balsa strimmel blev varsomt skåret ud, den skulle jo i igen på samme sted. På hver side af ribberne blev limet 1,5mm x-finer med hul til først et 12mm kul rør, derefter et 10mm og fra servo`n og ud et 8mm.som dog blot blev fræst ned i ribberne da de ikke er hule på det sidste stykke.
På siden af kul rørene limede jeg en slags webbing på 4mm balsa mellem ribberne. Nu er vingerne lukket til igen og eneste synlige sport er 2 blå streger hele vingen ud, selvfølgelig på undersiden. Grunden til at de er blå er at den er beklædt med blå folie. Da jeg byggede den, fandt jeg et foto af en Finsk i flot lys blå, men den blå farve jeg fik folien i var for skrap blå.
På et tidspunkt ,nok i 2018, bulede jeg den og forkroppen skulle genopbygges, så var lejligheden der til at den kunne få den flotte røde som Vejle Svæveflyve klubs Vasama har.

På det ene foto ser I 2 styk Vasama. Den ene er Vejles ny restaurerede og faktisk lige efter jomfru flyvningen. Den lille på det andet foto er en 1:4 som jeg byggede først som en slags prototype.
Den hænger nu under loftet og pryder opholds stuen i Vejle Svæveflyveklub i Hammer nord for Vejle. 
Jeg løb dem noget på dørene da de restaurerede deres. Det var meget interessant at følge med i et så spændende projekt. 
Da jeg nu udelukkende fløj med min 5m (1:3) tilbød jeg at de måtte "låne" min den lille (den bliver nu nok hængende)

Sidst i tresserne ønskede klubben sig et nyere og bedre konkurrence fly. Øverst på listen stod en Ka 6E ,men der var meget lang leverings tid så man kiggede sig omkring og fandt at en Finsk Vasama kunne leveres meget hurtigt. Med præstationer næsten ens ,på papiret i hvert fald, var valget ikke svært. Een blev bestilt, en transport vogn rigget til og 2 mand kørte til Finland og hentede den. De brugte den meget i de næste ca.10 år, men andre og bedre fly var kommet til så den blev solgt, til hvem er gået i "glemme bogen".
Omkring 2014 erfarede man at den stod i en utæt transportvogn udenfor på Arnborg. Ejeren/ejerne viste det sig, var ikke sådan at finde da den havde stået ubrugt i mange år. 
For at rede flyet blev den hentet til Hammer og kom i tørvejr. Der var 3 ejer viste det sig og alt gik i orden med overdragelsen så man kunne begynde en restaurering. Efter et meget grundigt eftersyn blev den godkendt til istandsættelse. 10 personer gik sammen om projektet (også det finansielle). Den er blevet helt utrolig flot og har selvfølgelig samme farve som fra ny.

Der kommer senere et par fotos fra operations bordet hvor patienten ligger sprættet op.
Jørn 
 
Vedhæftede filer
IMG_3314.JPG
IMG_3282.JPG
 
Rasmussen
Emnestarter
Indlæg: 362
Tilmeldt: 21 feb 2014 18:58
Kontakt:

Re: PIK 16c Vasama

14 okt 2022 16:44

Nå der sneg sig lige et foto forbi af den Meget blå og så et af en model jeg byggede som 12årig ;)
Vedhæftede filer
IMG_3453.JPG
IMG_2712.JPG
 
Rasmussen
Emnestarter
Indlæg: 362
Tilmeldt: 21 feb 2014 18:58
Kontakt:

Re: PIK 16c Vasama

14 okt 2022 16:55

Så skulle der være de sidste foto af operationen.
Vingerne er nu betydelig stivere også vridnings stabile.
mvh Jørn
Vedhæftede filer
IMG_5244.JPG
IMG_5206.JPG
IMG_5204.JPG
 
ClausT
Indlæg: 5510
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: PIK 16c Vasama

14 okt 2022 20:07

Selv tak, endnu en super hyggelig svævesæson :)

Fin historie og dejligt at se hvor tæt på forbilledet den genopbyggede skala 4:1 er  :lol:

Det er kirurgi i fineste klasse der er udført der, ind med kulrør og webbing, låg på igen.
Det ser helt rigtigt ud og begge dele hjælper til at stive af.

Skal der så gips på? Eller blot forholde sig i ro indtil foråret hvor der så kan genoptrænes ;)
 
Rasmussen
Emnestarter
Indlæg: 362
Tilmeldt: 21 feb 2014 18:58
Kontakt:

Re: PIK 16c Vasama

16 okt 2022 17:23

Ro og hvile indtil solen kommer højt på himlen igen, så er vi klar. ;)