Alle danske modelpiloters forum

 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Isfuglen - en vinter termikdyst

27 okt 2015 20:52

Hej svævere

Nå... mørket sænker sig og temperaturen nærmer sig nulpunktet om natten. Men vi holder da ikke op med at "sniffe termitter", vel?! I håbet om at lokke nogle af de magelige ud, annonceres her en uformel vinter termikdyst, betegnet Isfuglen:

isfuglen.jpg


Gælder om at flyve længst muligt i vintertermik (ikke skrænt eller DS). En (1) vinder. Flyvetid i minutter og sekunder (regnet fra luftdåb)
Alle svævere tilladt (også elsvævere)
Dysten løber fra 01.11 til 29.02, dvs i fire måneder
Vinderen offentliggøres 01.03
Alle flyvninger offentiggøres i denne tråd, senest tre dage efter flyvningen, med:

  • Pilotnavn (borgerlige navn)
  • Flynavn
  • Dato for flyvning
  • Et billede af fly og flyvested
  • Et billede af en timer (sender, stopur, mobilos, ...)
  • Evt kommentarer om turen er meget velkomne (ex "fløj med to musvåger mod slutningen")

Isfuglen '17-'18: Peter Brüel (24min)
Isfuglen '16-'17: Peter Brüel (39min)
Isfuglen '15-'16: Peter Brüel (46min)
Senest rettet af bruel 06 mar 2018 19:40, rettet i alt 5 gange.
 
Brugeravatar
tempo
Indlæg: 249
Tilmeldt: 24 jun 2015 19:42
Kontakt:

Så skal der flyves i

27 okt 2015 21:06

Så skal der flyves i kulden - Fedt initiativ!

Et lille forslag: Tilføj max motortid på f.eks. 30 sekunder?

PS. RC-netbutik sælger også Altis-logger så motoren slukkes efter 30 sekunder.... Så får man også trænet lidt F5J starter og er klar til næste års mange F5J stævner :)
her
 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Hej tempo. "Motortid max 30

27 okt 2015 21:14

Hej tempo. "Motortid max 30 sekunder", godt forslag - foretrækker selv "0 sekunder" :p Men jeg foreslår at vi skal være storsindede og helt undlade at specificere motortiden. Dels er det en "hygge dyst" (en del af formålet er at lokke folk ud) og dels håber jeg at vi får tider op imod en lille time (?) - i såfald betyder motortiden ikke det store. Alle input er velkomne.
 
pentium
Indlæg: 676
Tilmeldt: 01 jul 2002 23:12
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

No Title

01 nov 2015 20:38

Så lægger jeg ud med en tid, der nemt kan slås (havde kun et vindue på 30 minutter til at flyve i):

Varighed: 6:04

Pilot: Mikael Christensen
Flynavn: Stream (DLG)
Dato for flyvning: 01/11/2015
Sted: Skovlunde
Kommentarer: Gråt, smådiset og fugtigt så det ikke var muligt at følge modellen ret langt væk.


Billede af fly og flyvested: (Mangler)
Billede af timer:
Mikael Christensen (SMSK - Formand).
Rigtige mænd laver ikke Range-check.
 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Takker, Mikael: Keep 'em comin'

01 nov 2015 20:54

Takker, Mikael: Keep 'em comin' :)
 
Brugeravatar
MrFox
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Så skal jeg klart ud

02 nov 2015 13:20

Så skal jeg klart ud med min store Diamond 2500 , den trænger til kart blive luftet.

Tager selvfølgelig også 3 DLG'er med, så får jeg se hvad der bedst kan betale sig


Så nu venter jeg bare på godt vejr.
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

No Title

16 feb 2016 18:30

Det blev så dagen, hvor jeg forsøgte at slå pentium's 6min og sørme om heldet ikke stod mig bi, jf vedh billeder :) Våbnet var min (1. generations) Stream FC DLG og jeg var på pladsen (Søllerød Golfklubs golfbane i Gl. Holte) kl. 11:25. Der var tæt på helt vindstille (~1m/s eller mindre) med særdeles svage vindpust (umiddelbart et dårligt termiktegn) - typisk vejr ved et kraftigt højtryk, 1037hPa. Der lå endnu lidt rimfrost men solen havde travt med at smelte det sidste.

Først i 4. kast kunne jeg holde madammen kørende med svage ca. 20 grd cirkler i ca. 35m, men hun drev heller ikke af betydning. Så fik jeg stille og roligt bedre fat og opad det gik (laaangsomt). Først efter 23min turde/ville jeg kigge på senderens stopur - stur, stur koncentration... Et par minutter senere kom en musvåge og kredsede ca. 20-30m mod S og da jeg ikke rigtig steg længere, smuttede jeg hen til min ven og vi steg svagt sammen i et par minutter. Så smuttede hun igen...

Ialt talte jeg 6 veldefinerede stigninger - omkring kl. 12:15 var termikken gået fra svag til ca. middel med mulighed for god højde. Jeg skulle til en bisættelse kl. 13 og var derfor nødt til at stoppe kl. 12:25 - jeg kunne være blevet ved! En dejligere sæsonstart kan man da ikke ønske sig. Og pga den manglende vind og 100% sol føltes de kun 1.8C slet ikke koldt (havde en tynd handske på venstre hånd og en finger-/cykelhandske på højre).

Peter Brüel
Stream FC, 1. generation
Søllerød Golfklubs bane
16.02.2016
46min

Giv den gas derude - vil være kanonos, hvis vi får tider over en time :)
Vedhæftede filer
pb-16-1.jpg
pb-16-2.jpg
Senest rettet af bruel 18 feb 2017 11:57, rettet i alt 1 gang.
 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Nå, det er tid at

01 mar 2016 11:51

Nå, det er tid at gøre status over denne lille hyggedyst... Undertegnede må lide den tort, at udnævne sig selv til Isfuglen 2016

Jeg synes ikke vinteren '15/'16 har været god til termiksvæv. Specielt november og december med regn og blæst var da helt i hegnet. Og det var et held i uheld, at jeg kunne kombinere min flyvning den 16.02 med en bisættelse - "himmelfærd" i flere dimensioner...

I håbet om at kunne gøre Isfuglen '16/'17 lidt mere populær modtager jeg gerne ændringsforslag.

Sluttelig: Tak, Pentium, for at du deltog - SMSK forever :) Og selvfølgelig tak til Søren i rc-netbutik :)
 
Brugeravatar
excalibur
Indlæg: 275
Tilmeldt: 14 apr 2004 10:09
Kontakt:

Tillykke med sejren PB. Du

08 maj 2016 12:29

Tillykke med sejren PB. Du har sgu fortjent den. Især med dine sidste dages 1:20, og 0:52 min. flyvninger. For vildt.
Morten Enevoldsen, webmaster - Dansk LSF koordinator

smsk-rc.dk


Artikel om design & konstruktion af BullSiGh F3J flyvende vinge (på Engelsk)


Mobil: 4098 0898 (FrSky Taranis X7)

It's never too late to have a happy childhood!
 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Tillykke med sejren PB. Du

10 maj 2016 18:22

Tillykke med sejren PB. Du har sgu fortjent den. Især med dine sidste dages 1:20, og 0:52 min. flyvninger. For vildt.

Tak søde :) Men glem nu ikke /hvem/ som inspirerede mig til "ud-af-kroppen"-flyvninger... ;) Og termikken var så god (specielt til let grej) Kr. Himmelfartsdag kl. 11-15 at alle kunne have lavet 1+t-flyvninger i det tidsrum - med Adams ord: Som at "stjæle slik fra små børn" :p Desuden havde en elsvævepilot klokket 1t08m (inklusiv lidt motortid) - ham /måtte/ jeg bare slå :) (du kender min holdning til elsvæv...).

Isfuglen: Ved ikke rigtig om vi skal fortsætte næste vinter (nov. og dec.'16 samt jan. og feb. '17) - opbakningen var jo mildest talt til at overse :( Men hvis nogle, i denne tråd, skriver, at de synes vi skal fortsætte gør vi det - ellers dør den ide.