Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: DLG 2018

09 apr 2018 12:27

Hej Peter.

Hvis du synes der mangler stævner på Sjælland, så må du jo bare arrangere nogle flere!

Det er lige omkring stævnearrangørerne at kæden hopper af. Det er ikke, og har ikke været, grenkoordinatorens opgave at arrangere stævner.

Den opgave er helt og holdent de aktive piloters. Da der er langt flere af den slags vest for Storebælt, er det vel også naturligt at de fleste stævner ligger her. Så du må ud og banke nogen af alle skabspiloterne lidt i hovederne!

Skulle der pludselig være et overraskende stort udbud af stævner, kan grenkoordinatoren være personen, der hjælper med fordelingen hen over året, så sammenfald undgås, samt at udpege hvilke stævner, der tæller med til landsholdsudtagelse.

Det er liiiidt billigt at kaste bolden i armene på Søren!

(Tag lige et par stykker mere af de udleverede......, så bliver du nok i bedre humør ;) )

Ennos Nebur
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: DLG 2018

09 apr 2018 16:45

Hej Ruben. Har vedh. et kort, som burde skære skævheden ud i pap ;) Enig i at pilen primært (men ikke kun!) peger på de sjællandske F3K/DLG-piloter...

Nu har jeg sagt min mening (og gjorde det også for nogle år siden!) og vil prøve at få det "mingeleret" så vi kan få to F3K-stævner på Sjælland i '19 - punktum.

Opium Supremum Est :mrgreen:
Vedhæftede filer
dk.jpg
 
Brugeravatar
kempf
Indlæg: 588
Tilmeldt: 26 sep 2010 18:14
Geografisk sted: Ejstrupholm, midtjylland
Kontakt:

Re: DLG 2018

09 apr 2018 17:31

Hej Peter og andre

Hvis der er nogen der har lyst til at afholde stævne på Fyn eller Sjælland, kan de nemt for hjælp til alt det tekniske, papir nusseri og vil næsten gætte på at Lydsystem også kan medbringes.
Jeg vil gerne hjælpe med det jeg kan.
Så alt du behøver jeg er lidt stykke græs og lidt solskin og så har du næsten et stævne

Mvh Rasmus Kempf
smid din svæver og nyd det
( a er helt tosset med dlg )
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: DLG 2018

09 apr 2018 17:50

kempf skrev:
Hej Peter og andre

Hvis der er nogen der har lyst til at afholde stævne på Fyn eller Sjælland, kan de nemt for hjælp til alt det tekniske, papir nusseri og vil næsten gætte på at Lydsystem også kan medbringes.
Jeg vil gerne hjælpe med det jeg kan.
Så alt du behøver jeg er lidt stykke græs og lidt solskin og så har du næsten et stævne

Opbakning fra en jyde - respekt, Rasmus!

Problemet er nemlig, at hvis der ikke rigtig bliver afholdt F3K-stævner på Sjælland, ja, så kommer der nok færre sjællandske F3K-piloter... (og der er faktisk en hel del DLG-piloter hist og pist her på øen). Det bider sig selv lidt i halen og er derfor også noget "ledelsen" (hvem det så end er) bør interessere sig for, IMHO.

Ingen grund til at vade rundt i det nu, men lad os have blik for det fremover. Ses (forhåbentlig!) om ikke så længe.
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: DLG 2018

09 apr 2018 18:57

Hejsa.

Hjælp kan evt arrangører altid få!
Og lydsystemet er altid til udlån.

Papirnusseriet er da det mindste problem...

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: DLG 2018

09 apr 2018 20:42

bruel skrev:
Med fare for at kaste en håndgranat ved det søde kaffebord: Kan det virkelig passe, at der kun er et (1) F3K-stævne på Sjælland her i '18 (The Fr3ak, Skovlunde) ??? Fire stævner i Pylland og et på Sjælland - det er jo helt skævt (igen-igen)... Sjællændere: Det er direkte pinligt - det må vi kunne gøre bedre (a la min. 2 stævner).

F3K-grenkoordinator: Jeg mener også du bør være interessere dig for en mere ligelig stævnefordeling - så ved du det ;)


Hvis der er noget galt, må nogen gøre noget!

Jeg ved at Søren Nørskov (og Jens Hoffman) i mange år har holdt (og tilbudt endnu flere) klinikker om F3K / DLG svæv. Nogle har også taget imod de generøse tilbud.
Søren og Jens har også holdt F3K konkurrencer på Sjælland i mange år. Måske også med det håb, at alle de mange sjællandsk DLG-piloter ville møde op? Heldigvis har både Søren, Jens, en del jyder og en gang imellem et par sjællændere haft glæde af arbejdet. Måske er det NU at der skal smedes, mens jernet er varmt og viljen til sjællandsk F3K dominans er glødende! Nå ja, Jens var og er nu også ret dominerende på resultatlisterne.

Noget må der gøres, men hvem skal dog gøre det?

Men hov! Skal der partout være en geografisk ligelig fordeling af konkurrencer i alle klasser??
Hvad er mon det vigtigste mht. vores konkurrencer?
Ligelig geografisk fordeling over hele landet?
Engagerende arrangører?
Gode F3K flyvepladser?
Konkurrencer med uhindret adgang til "vin, kvinder og sang"?
...?

Men der vil da være dejligt med nogle engagerede sjællændere, der vil arrangere 2 F3K konkurrencer i 2019
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Søren Nørskov
Emnestarter
Indlæg: 423
Tilmeldt: 22 jan 2004 20:58
Kontakt:

Re: DLG 2018

09 apr 2018 22:31

Hej Peter
Ønske med flere sjællandske konkurrencer er noteret.

Jeg har desværre slettet noget af den oprindelige tekst på første side, men indtil 29. Marts indeholdt teksten også en invitation til alle der havde lyst til arrangere et F3K stævne i 2018. Der er 5 klubber/personer der har tilbudt at holde konkurrencer i år. Og de er alle kommet på kalenderen.

Der kunne selvfølgelig godt være flere, og jeg kunne også være mere opsøgende. Men læg også mærke til at dem der faktisk vælger at arrangere en konkurrence er blandt de mest aktive F3K piloter - det er faktisk tilfældet for alle år siden ~2005.

-Søren
Søren Nørskov, GRCC & SMSK
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: DLG 2018

09 apr 2018 23:08

Tak for svaret, Søren :) Var i tvivl om min observation hørte til i denne tråd, i en separat tråd eller overhovedet på forum (?). Jeg kunne også have ringet til dig, Erik, Jens eller Vorherre. Men foretrækker det frie ord og vil derfor takke for alle kommentarerne (uagtet om jeg forstår dem eller ej).

Tak for din indsats, Søren! Og tak til alle stævnearrangører! Og nej: Vi ("i miljøet") behøver ikke være enige (gab).
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: DLG 2018

14 apr 2018 17:18

Resultat Mr. SwingKing 2018

Vedhæftet

Ruben
Vedhæftede filer
Mr. SwingKing 2018.xlsx
(26.19 KiB) Downloadet 200 gange
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Søren Nørskov
Emnestarter
Indlæg: 423
Tilmeldt: 22 jan 2004 20:58
Kontakt:

Re: DLG 2018

17 apr 2018 23:35

Tak for en herlig lørdag i det jyske og tak til Axel og Ruben for det perfekte arrangement på Bording Airport.

Undskyld mit lidt nørdede indlæg herunder. Men nogen gange når jeg er kommet hjem fra en konkurrence, så kigger jeg resultaterne igennem og laver lidt analyse af hvad der var godt og hvad der kan gøres bedre...

Hvem fik 1000 og i hvilke opgaver?
En af de første ting jeg kigger på, er hvor der er givet 1000 point. Det er selvfølgelig dem der er i toppen af listen der har fået 1000 point, men man kan faktisk se meget mere. I figuren er alle 1000 point vist med grøn.
swingking1.jpg

De fem øverste placerede piloter har fået 1000 point 4-5 gange ud af de 8 opgaver. Karsten der vinder konkurrencen har også ret gode point i de resterende runder. De følgende piloter i tabellen har alle mindst en runde under 900.

Man kan se at der er to opgaver, hvor det var ret vigtigt at få 1000. Den første er der L1x5 opgaven. Her lykkes det 5 ud af de 11 piloter. De der ikke fik max point, har en tendens til at få betydeligt lavere resultat (under 867 i dette tilfælde). Den anden opgave er Ladder. Her fik 9 piloter max point. En af de særlige ting ved Ladder opgaven, er at det koster ret dyrt i point hvis den ikke lykkedes helt. Hvis blot den sidste flyvning på 2min ikke nås, så ender resultatet på 771.

”Smid-væk” pointene
Næste undersøgelse går ud på at studere hvor og hvorfor der var nogle runder der ikke gik så godt. En metode kan være at se på ”smid-væk” pointene (også med minus foran), der en den runde der gav mindst point for hver pilot.

swingking2.jpg

Det ses tydeligt at den første opgave - L2x4 gav problemer for fire ud af fem piloter øverst på listen … når man kigger på pointene er det faktisk syv piloter der havde lidt svært ved den opgave. Det som jeg tænker spiller ind her, er at det var den første opgave på dagen. Her skal vi lige lære pladsens forhold at kende og opvarmning mm. Alt dette kan let give lidt usikkerhed i starten. Så det er vigtigt at være klar fra morgenen og have kendskab til pladsens forhold.

De ”svære” og de ”nemme” opgaver
Udover det med den første opgave, er det faktisk ret forskelligt hvilke opgaver der individuelt lader til at være blandt de svære. I tabellen herunder vises de point der er under 900.

swingking3.jpg

Den første jeg lægger mærke til er L1x5. Her er der 5 piloter der får 1000 point, mens alle andre får godt under 900. Det er tydeligvis en opgave der kan differentiere og skabe forskel i pointene.

Dette ses endnu tydeligere med All-up. Her er det kun to piloter der får de 1000 point, mens alle andre får under 874 point… virkelig en opgave der gav spredning i feltet. Jeg fik selv et total back-out i All-up – og kunne ikke få det til at virke. En tydelig indikation til mig selv at jeg skal fortsætte med at træne All-up med lyd på…

Det kan også bemærkes at 5x2 opgaven ikke gav den store forskel. Piloterne i toppen af tabellen fik over 960 point, mens alle fik over 920 point. Det er meget flot med hurtig og optimeret ”turn-around” i denne opgave. Men vi kan her konkludere, at det ikke giver så mange extra point. Ved de store internationale konkurrencer bliver denne opgave også brugt til at skabe spredning i toppen, men det drejer sig faktisk kun om nogle få point.

Ladder opgaven skiller sig også ud. Her er det som nævnt tidligere ret vigtigt at det lykkedes at få den sidste tid og dermed max point. I den ene af grupperne var der ikke nogen der fik den sidste tid på 2min, men det kunne have ændret feltet betydeligt.
Senest rettet af Søren Nørskov 18 apr 2018 00:51, rettet i alt 1 gang.
Søren Nørskov, GRCC & SMSK