Tak for en herlig lørdag i det jyske og tak til Axel og Ruben for det perfekte arrangement på Bording Airport.
Undskyld mit lidt nørdede indlæg herunder. Men nogen gange når jeg er kommet hjem fra en konkurrence, så kigger jeg resultaterne igennem og laver lidt analyse af hvad der var godt og hvad der kan gøres bedre...
Hvem fik 1000 og i hvilke opgaver?En af de første ting jeg kigger på, er hvor der er givet 1000 point. Det er selvfølgelig dem der er i toppen af listen der har fået 1000 point, men man kan faktisk se meget mere. I figuren er alle 1000 point vist med grøn.
De fem øverste placerede piloter har fået 1000 point 4-5 gange ud af de 8 opgaver. Karsten der vinder konkurrencen har også ret gode point i de resterende runder. De følgende piloter i tabellen har alle mindst en runde under 900.
Man kan se at der er to opgaver, hvor det var ret vigtigt at få 1000. Den første er der L1x5 opgaven. Her lykkes det 5 ud af de 11 piloter. De der ikke fik max point, har en tendens til at få betydeligt lavere resultat (under 867 i dette tilfælde). Den anden opgave er Ladder. Her fik 9 piloter max point. En af de særlige ting ved Ladder opgaven, er at det koster ret dyrt i point hvis den ikke lykkedes helt. Hvis blot den sidste flyvning på 2min ikke nås, så ender resultatet på 771.
”Smid-væk” pointene Næste undersøgelse går ud på at studere hvor og hvorfor der var nogle runder der ikke gik så godt. En metode kan være at se på ”smid-væk” pointene (også med minus foran), der en den runde der gav mindst point for hver pilot.
Det ses tydeligt at den første opgave - L2x4 gav problemer for fire ud af fem piloter øverst på listen … når man kigger på pointene er det faktisk syv piloter der havde lidt svært ved den opgave. Det som jeg tænker spiller ind her, er at det var den første opgave på dagen. Her skal vi lige lære pladsens forhold at kende og opvarmning mm. Alt dette kan let give lidt usikkerhed i starten. Så det er vigtigt at være klar fra morgenen og have kendskab til pladsens forhold.
De ”svære” og de ”nemme” opgaver Udover det med den første opgave, er det faktisk ret forskelligt hvilke opgaver der individuelt lader til at være blandt de svære. I tabellen herunder vises de point der er under 900.
Den første jeg lægger mærke til er L1x5. Her er der 5 piloter der får 1000 point, mens alle andre får godt under 900. Det er tydeligvis en opgave der kan differentiere og skabe forskel i pointene.
Dette ses endnu tydeligere med All-up. Her er det kun to piloter der får de 1000 point, mens alle andre får under 874 point… virkelig en opgave der gav spredning i feltet. Jeg fik selv et total back-out i All-up – og kunne ikke få det til at virke. En tydelig indikation til mig selv at jeg skal fortsætte med at træne All-up med lyd på…
Det kan også bemærkes at 5x2 opgaven ikke gav den store forskel. Piloterne i toppen af tabellen fik over 960 point, mens alle fik over 920 point. Det er meget flot med hurtig og optimeret ”turn-around” i denne opgave. Men vi kan her konkludere, at det ikke giver så mange extra point. Ved de store internationale konkurrencer bliver denne opgave også brugt til at skabe spredning i toppen, men det drejer sig faktisk kun om nogle få point.
Ladder opgaven skiller sig også ud. Her er det som nævnt tidligere ret vigtigt at det lykkedes at få den sidste tid og dermed max point. I den ene af grupperne var der ikke nogen der fik den sidste tid på 2min, men det kunne have ændret feltet betydeligt.