Alle danske modelpiloters forum

 
HenrikRyborg
Emnestarter
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24 mar 2021 10:41
Kontakt:

Begynderudstyr

24 mar 2021 14:18

Hej

Jeg var modelflyver engang tilbage da jeg var barn og alting var 35hz

Jeg fløj primært svæveflyver, og har intet udstyr tilbage fra dengang.

Nu er jeg voksen og har en søn på 3 (snart 4) som nyder at kaste rundt med en lille skumflyver, vi kaster med hold i vingen for at få god højde.

Jeg synes at det er så tilpas sjovt selv at jeg kunne overveje en lille begynder DLG som sønnen evt kan få lov til at prøve at kaste/styre

Har i forslag til en god begynder flyver samt elektronik så kunne jeg godt bruge lidt hjælp til at navigere i junglen. Formålet er ikke termikflyvning, men hygge med sønnen primært.

Pris er ikke alfa omega, men når det er sagt så køber jeg hellere brugt godt udstyr end billigt nyt skrammel.

Mvh
Henrik
 
haumovie
Indlæg: 104
Tilmeldt: 21 okt 2018 13:34
Geografisk sted: Mols
Kontakt:

Re: Begynderudstyr

24 mar 2021 14:41

Anbefalingen herfra er helt sikkert i tråd med hvad du helst vil: godt brugt fremfor skrammel nyt. Der er lidt på markedet fra tid til anden - jeg har selv lige solgt en ganske fin model til under 1000,-.
Det hjælper at være lidt hurtig, for de forsvinder ret tjept når de er der. Regn med et budget på 1-2000,- plus det løse.
Det løse er så akkuer samt sender og modtager. 
Her vil jeg anbefale en sender som kører OpenTX, da du så kan programmere stort set hvad som helst du ønsker, samt finde scripts/programmer som hjælper med opsætning af de mere komplicerede ting, som en DLG hurtigt kan blive - specielt hvis man ikke har erfaring med OpenTX. Du kan med fordel se på Radiomaster eller Jumper, som kommer med multiprotokolmodul indbygget. Det giver dig mulighed for at bruge en bred palette af protokoller og derfor forskellige mærker af modtagere.  
Alternativet kan være Frsky. Jeg bruger selv en Taranis Qx7 og har købt et multiprotokolmodul ved siden af. Jeg oplever at det kører godt.
Der er mange gode modtagere på markedet. FrSky har et godt ry pga. en balance mellem kvalitet og pris som ligger et sted hvor de fleste kan være med. 
Regn med 800-2000,- for den del, afhængig af hvilken modeller af sender og modtager(e) du går efter.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Begynderudstyr

24 mar 2021 16:13

Hej Henrik,
RC-udstyr er der voldsomt meget forskelligt af. Det kan 100 gange mere end dag jeg var barn og det koster ingenting. Kun tid til at sætte sig ind i hvordan det virker.

Fly:
En DLG-svæver til en dreng på 4 -> 5-6-7-8år + hans far: https://www.modellbau-thiele.de/index.h ... 03s001.htm
En Falke eller Waschbär et et ret godt bud. De er nemme at bygge - og hyggelige at bygge sammen. Nemme at flyve med, og en fin indgang til det som Christian skriver om med en bedre brugt DLG'er.
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Begynderudstyr

24 mar 2021 18:18

Hej Henrik.

Fedt at du tager sønnen med i din tilbagevendig til hobbyen!

Jeg er enig med både Christian og Henrik!

Her er hvad jeg gjorde med mine børn da de skulle intruduceres til radiostyring.
De fik en rc-bil. Ikke noget vildt, men dog noget der "virkede". Det lærte dem hurtigt at styre "modsat" når bilen kom i mod dem. Ligeså kørte vi på "bane". Herved lærte de at styre og ikke bare at kontrollere.

Min datter blev aldrig helt fortrolig med at flyve rc. Det var nu mest frygten for at falde ned, der var bremsen.
Knægten fløj solo fra han var 7 og fløj sin 1 konkurrence som 12 årig. Han flyver bedre end sin far!

Husk at det ikke gør noget hvis en flyver falder ned. Det må godt være træls, men det må ikke gøre noget. Hvis det gør noget, skal modellen blive hjemme!

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
HenrikRyborg
Emnestarter
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24 mar 2021 10:41
Kontakt:

Re: Begynderudstyr

26 mar 2021 13:35

Hej alle

Tak for de gode og udførlige svar.

Det kan tyde på at jeg skal holde mig lidt til her på siden og se om jeg kan opstøve en god brugt flyver og lidt grej

Hvis tålmodigheden så svigter kan det jo være at der skal indkøbes et lille balsa kit til formålet, så må jeg finde ud af det med radioen senere
 
Brugeravatar
rcflier
Indlæg: 1977
Tilmeldt: 04 apr 2002 08:38
Geografisk sted: Stenseby, Nexø, Bornholm
Kontakt:

Re: Begynderudstyr

26 mar 2021 14:14

Jeg har tilfældigvis et helt sæt liggende:  Spektrum DX8 sender med en del modtagere, lader og kuffert.
Det er fra et medlem, som kun fløj kort tid. Så gik han over til at fotografere og drikke kaffe med os.
Anlægget kører 2,4 GHz, som du ved er standard i dag. Både efter den gamle DSM2 og den nye DSMX standard.
Til 8 servoer og med funktioner for svævefly, motorfly og helikoptere. Da jeg selv flyver med Futaba, er det ikke interessant for mig.
Jeg kan tage billeder, hvis du er interesseret.
Mvh.
Erik
Østbornholms ModelFlyveklub
BEAM Avantgarde, Goblin 500, Futaba/Robbe FX-22 pølsebakke sender:D
H kontrollant
 
HenrikRyborg
Emnestarter
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24 mar 2021 10:41
Kontakt:

Re: Begynderudstyr

26 mar 2021 16:29

Hej Erik

Det kunne godt have interesse.

Du må gerne sende billeder
 
Brugeravatar
rcflier
Indlæg: 1977
Tilmeldt: 04 apr 2002 08:38
Geografisk sted: Stenseby, Nexø, Bornholm
Kontakt:

Re: Begynderudstyr

27 mar 2021 10:32

Jeg sender billeder og beskrivelse i aften eller i morgen søndag.
Vi skal nemlig om lidt have gæster til frokost og kaffe osv...
Mvh.
Erik
Østbornholms ModelFlyveklub
BEAM Avantgarde, Goblin 500, Futaba/Robbe FX-22 pølsebakke sender:D
H kontrollant
 
Brugeravatar
rcflier
Indlæg: 1977
Tilmeldt: 04 apr 2002 08:38
Geografisk sted: Stenseby, Nexø, Bornholm
Kontakt:

Re: Begynderudstyr

04 apr 2021 13:35

Hej Henrik.
Jeg beklager meget, jeg ikke fik sendt dig billeder og beskrivelse.
Det sker straks!"
Spektrum2.jpg

Spektrum2.jpg


I højre side af det sorte om display er vist et "X". Det betyder, den kan køre DSMX.
Der er 6 modtagere samt et telemetrimodul med en føler. Lader, kuffert og originalpakke.

Mvh.
Erik
Vedhæftede filer
Spektrum1.jpg
Østbornholms ModelFlyveklub
BEAM Avantgarde, Goblin 500, Futaba/Robbe FX-22 pølsebakke sender:D
H kontrollant
 
HenrikRyborg
Emnestarter
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24 mar 2021 10:41
Kontakt:

Re: Begynderudstyr

04 apr 2021 21:28

Hej Erik

Tak for billeder. Hvad tænker du at prisen skal være for sådan et sæt?

Mvh
Henrik Poulsen