Alle danske modelpiloters forum

 
PropelLars
Emnestarter
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

DLG kasteteknik

12 jun 2022 09:12

Halløj :)
Jeg har en rigtig god DLG (AURI), som jeg døjer med at kaste ordentligt. Det største problem er at slippe på det rigtige tidspunkt.. Enten smutter den for tidligt ud af fingrene, eller også slipper jeg for sent.
Er der en finte så man bedre kan styre slip-tidspunktet?

Lars Rasmussen, Slowbuilder;
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: DLG kasteteknik

12 jun 2022 14:59

Hej Lars.

Her er hvad jeg gør.

Vælg et fixpunkt i horisonten. (Busk, træ, vindmølle etc)
Forsøg at aflevere modellen i den retning hver gang.
Hold ikke fast i modellen. Den skal kun "hvile" på fingrene. Så skal du ikke koncentrere dig om at "slippe" modellen, den flyver nærmest ud af fingrene.

Kom ud og leg med os andre, det hjælper også og der er masser af gratis tips og hjælp!

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
PropelLars
Emnestarter
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

Re: DLG kasteteknik

12 jun 2022 16:01

Hej Ruben
Ja jeg ved godt jeg skal mere ud, men jeg vil gerne have mere styr på det basale først. Lars Therkildsen er min mester, men det er længe siden vi sidst har fløjet sammen.

Holder du pinden med den yderste finger stump, eller i yderste led, mens du laver en krog med den yderste finger stump?

Lars Rasmussen, Slowbuilder;
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: DLG kasteteknik

12 jun 2022 18:21

Hej Lars.

Det var da den ringeste undskyldning :lol: :lol:

Kan du lande din model hvor DU vil er du klar!

Min T-peg hviler i det yderste led på fingrene.
Tommeltotten "låser" indtil rotationen påbegyndes, derfra "holder" jeg ikke i modellen. Fingrene et let krummet og rettes ud når modellen afleveres.

Hils Lars ;)
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
PropelLars
Emnestarter
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

Re: DLG kasteteknik

12 jun 2022 19:23

Aj den lander når den ikke har mere flyvehøjde :roll: . Dog normalt med næsen mod vinden og i gå afstand fra mig :) .
Jeg vil prøve din “krog” teknik. Det er ret demotiverende at træne ben-stillinger og svingmetoder, når den alligevel kan finde på at forlade mig med 100 km/t i vandret flugt, 90 grader før det var planlagt.
Jeg hilser “T” :)

Lars Rasmussen, Slowbuilder;
 
haumovie
Indlæg: 104
Tilmeldt: 21 okt 2018 13:34
Geografisk sted: Mols
Kontakt:

Re: DLG kasteteknik

13 jun 2022 11:00

Det er kun yderste stump af mine fingre som er inde over tpeg - ikke selve leddet. Så fingertippen er på peg. 
Jeg har også oplevelse af at den flyver ud af hånden på mig, men det er sandsynligt at jeg retter fingrene ud på det rigtige tidspunkt uden at jeg opdager det. 

Jeg holder min launch-knap inde under hele kastet, så hvis den skulle forlade min hånd i utide, søger den opad uanset. Jeg slipper så min launch-knap i det øjeblik at jeg kan observere at modellen har tilstrækkelig lodret flugt.

Vi er nogle stykker som har talt om, at det kan være vi skal holde flere clinics for netop at få delt erfaringer og øvet ting som kaste-teknik. De clinics jeg har deltaget i, har givet mig meget mere kastehøjde og nogle fede tips og tricks til flyvningen som giver klart bedre hit-rate på termikken.
Indtil der lige kommer en ny clinic på kalenderen:
Vi har stævne i MFA 3/7 hvor der er plads til at alle kan være med (som der faktisk er i alle F3K stævnerne) og du og Lars T skal da bare lige aftale at i kører sammen:) https://www.modelflyveforum.dk/viewtopic.php?f=89&t=107417
 
PropelLars
Emnestarter
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

Re: DLG kasteteknik

13 jun 2022 19:38

Jeg holder også med yderste fingerstumper og jeg tror det er det der driller mig. Tror jeg prøver at holde den i ledet næste gang.
3/7 er jeg optaget - må vente til en anden gang.

Det kan være jeg skal overveje nogle flere mix.. Aj jeg starter vist med at lære at kaste lidt mere sikkert :roll: :)

Lars Rasmussen, Slowbuilder;
 
PropelLars
Emnestarter
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

Re: DLG kasteteknik

07 aug 2023 19:19

Update
Det går en smule bedre nu. Jeg har altid haft min sender i en rem om halsen, for jeg er hunderæd for at tabe den. Nu vikler jeg i stedet remmen omkring venstre håndled, så jeg kan holde senderen i venstre arm, som dermed er strakt ud, og kan udnytte kontravægten. Det giver noget mere højde, og sjovt nok også er mere stabilt “slippe-tidspunkt”. Der er stadig lang vej endnu, men der er også tid nok. ;)

Lars Rasmussen, Slowbuilder;
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: DLG kasteteknik

07 aug 2023 21:58

Hej Lars.

Det er altid rart når det går fremad!

1) Godt træk at fjerne "livremmen", den hæmmer bevægelsen helt enormt.

2) Hørte en rigtig god sætning af Erik.
"Lad være med at prøve de første 2/3 dele af kastet! Og prøv så 100%, den sidste 1/3 del!"

3) Kom Brande fredag eftermiddag/aften. Der er der sikkert et par stykker, der gerne hjælper med masser af velmenende råd :)
Få fat i Tobias eller Axel, der er nok de to bedste på pladsen. (Onskuld Christian ;) )

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King