Alle danske modelpiloters forum

 
Elkodan
Emnestarter
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25 sep 2017 23:52
Kontakt:

3D print i Nylon forstærket med Carbon fibre

26 sep 2017 12:17

Jeg er på det seneste blevet meget interesseret i 3D tegne programmer og især muligheden for at få delene produceret nemt og hurtigt (ikke nødvendigvis billigt) i en 3D printer. Det som ofte irriterede mig i tidligere forsøg var at de gængse 3D printere som man bruger som amatør kan printe i "bløde" plast materialer som ABS og PLA og når man printer nogle større dele ud kommer pludselig tolerancerne til at drille når ting skal samles. Især savner man at delene er måske lidt stærkere så de kan tåle noget mere belastning i drift. Man savner måske også at selve 3D printerne som man har råd til er lidt mere robuste og professionelle, så det der kommer ud erf pålidelig hver gang.

Jeg har derfor anskaffet mig en brugt Markforged Mark Two 3D printer som er en af de få desktop 3D printere som kan printe plast dele i Nylon som er forstærket med Carbon mikrofibre (Markforged kalder materialet for Onyx) eller det der er især interessant at man kan kombinere Nylon eller Onyx materialet med kontinuerlige fibre af Carbon, Kevlar eller HSHT/Glas lagt ind i forskellige lag i printet.

Markforged Mark Two 3D printer



Carbon fibre giver vist mekanisk styrke som er lige så god som aluminium og samtidigt er delene meget lette, dvs. ideal blanding af egenskaber til byg af modelfly. Med Kevlar fibre får man nogle rigtig slagfaste dele, mens HSHT glas kan bruges til dele som skal bevare de gode mekaniske egenskaber også højere op i temperatur.

How strong are Markforged parts?



Der er flere her på forumet som har lavet forsøg med 3D print med god succes allerede, så spørgsmålet er om der er plads til nogle flere forsøg med disse nye "fiber-forstærkede plast materialer"? Jeg er i hvert fald åben for forslag og kunne hjælpe med dele til jeres selvbyg modelfly projekter. I må meget gerne besøge min webside 

Elkodan

 hvor I også kan finde kontakt oplysningerne eller skriv mig et svar her i forumet.