Alle danske modelpiloters forum

 
epilot
Emnestarter
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23 nov 2002 03:28
Kontakt:

Laserskæring

16 jun 2017 15:47

Er der nogen der benytter sig af en laserskæring service for at få lavet dele i balsa, krydsfiner eller Depron?

Jeg vender snart tilbage til DK og har 2 laserskærere med mig. Jeg regner med at tilbyde forskellige byggesæt af egne designs, primært i Depron. Jeg ved ikke om der er interesse for en laserskære service? Det er mit indtryk at mange foretrækker at købe RTF modeller ny om dage.

Det er 16 år siden jeg sidst har boet i Danmark så jeg har ikke så meget føling med hvad der rør sig på R/C området.

Michael
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Laserskæring

16 jun 2017 16:57

Ja, det har interesse.

Ikke primært i depron, men balsa.
Du ved hvad jeg tænker på :mrgreen:

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
epilot
Emnestarter
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23 nov 2002 03:28
Kontakt:

Re: Laserskæring

16 jun 2017 17:21

Vi finder nok ud af noget. Jeg har 10 års erfaring med laserskæring og har masser af materialer på lager såsom balsa, birkekrydsfiner, poppelkrydsfiner (liteply), Depron, acetal (delrin) mm.
 
Brugeravatar
altidsulten
Indlæg: 2210
Tilmeldt: 25 nov 2004 17:49
Kontakt:

Re: Laserskæring

16 jun 2017 19:15

Jeg synes også det lyder spændene, men hvordan fungere det? Skal du have filer og i hvilket format, eller kan du skære ud fra tegninger?
Mvh
Thomas Pedersen

Sendt fra min F3111 med Tapatalk
 
epilot
Emnestarter
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23 nov 2002 03:28
Kontakt:

Re: Laserskæring

16 jun 2017 20:14

Tegningen skal være i et vektorformat, typisk fra et CAD program. Man kan ikke skære direkte fra en scannet tegning. Så skal der først tegnes oven på den i et CAD program. Det er ikke svært men temmeligt tidskrævende så det er normalt ikke noget jeg gør da ingen er villige til at betale for den tid det tager. Jeg har dog gjort det når der er gamle modeller jeg selv gerne vil bygge. Der findes nogle programmer der kan lave en trace af en scannet tegning med de er ikke præcise nok.

Der findes masser af CAD tegninger i omløb. Mange tegninger der kan downloades i pdf format kan også bruges til laserskæring. Jeg gemmer mine egne tegninger i DXF format.
 
Brugeravatar
MOSTAR
Indlæg: 889
Tilmeldt: 14 feb 2006 00:03
Geografisk sted: ODENSE
Kontakt:

Re: Laserskæring

16 jun 2017 20:43

Hej Michael. Jeg er også meget interesseret. Jeg skal snart i gang at reparere en stor aldre model så jeg skal bruge ny dele til model. Materiale er birkekrydsfiner og carbon plader 2mm. Er ok at jeg skrive igen til dig når jeg finde org. tegning? Skal nok betale for det :D
mvh Feda
OMF-OY1585.
Futaba 16SZ
Fokkerc 1/4 Spitfire
Spacewalker 2100mm
 
epilot
Emnestarter
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23 nov 2002 03:28
Kontakt:

Re: Laserskæring

16 jun 2017 20:51

Du er velkommen til at kontakte mig. Jeg har dog ikke en dato på hvornår jeg flytter til Danmark.

Carbonplader kan desværre ikke laserskærers, de skal CNC fræses.
 
Brugeravatar
MOSTAR
Indlæg: 889
Tilmeldt: 14 feb 2006 00:03
Geografisk sted: ODENSE
Kontakt:

Re: Laserskæring

16 jun 2017 21:19

Super super. Ok jeg kan godt bruge sted for carbon også krydsfiner. Men jeg skrive igen, du må også skrive når du kommer i DK.
OMF-OY1585.
Futaba 16SZ
Fokkerc 1/4 Spitfire
Spacewalker 2100mm
 
Forbech
Indlæg: 150
Tilmeldt: 06 sep 2009 17:55
Kontakt:

Re: Laserskæring

17 jun 2017 13:21

Hvis du bor i Århus er "Godsbanen" en god mulighed.
"Godsbanen" er et kulturproduktionscenter og de har nogle værksteder bla. med en stor laser cutter.
Har du selv balsa eller Depron med er de sikker friske på at skære i det
http://godsbanen.dk/muligheder/godsbane ... sercutter/

Jeg har lavet et par projektet hvor jeg har fået skåret dele i krydsfiner på Godsbanen:
http://www.f2d.dk/equipment/fuel/canisterrack.htm
http://www.f2d.dk/equipment/timer/timer.htm

En anden mulighed er "Postorder Laserskæring"
Cotter i Kbh er en god mulighed (https://cotter.dk/)
De har en masse materialer (bla. krydsfiner og Depron) i forskellige størrelser.
Modelholderen i linket ovenfor koster f.eks. ca. 400- kr at få skåret i 4 mm krydsfiner (inck materialer)

mvh
/Henning
 
epilot
Emnestarter
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23 nov 2002 03:28
Kontakt:

Re: Laserskæring

17 jun 2017 14:27

Cotter har en fin service men de er noget dyre. En af mine kunder brugte dem tidligere.

Den tegning der hedder FuelCanModelRack11.DXF vil jeg kunne lave i 5mm poppelfiner for kr. 125 inkl. moms.