Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
zik zak
Emnestarter
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Spørgsmål til køb af vakum pumpe

19 feb 2019 10:51

Futterama skrev:
Jeg kan ikke hjælpe dig med pumpen men vil hellere høre mere om afbalanceringsprojektet, ideen med vakuum er da interessant  8-)

Jeg har selv et projekt (på pause lige nu) hvor jeg bruger en løbebåndsmotor 180V DC, 2kW til at drive propellen og har planer om at kunne afbalancere op til 27/10 2-bladet propeller og med 2kW skulle den nok kunne trækkes over 3000 omdr/min hvilket burde være nok til at afbalancere rimelig nøgagtig også selvom løbebåndsmotoren vejer en del (propellens ubalance skal jo kunne vibrere motoren med for at kunne måle det).


Jeg har fået inspiration til afbalancerings projektet her:
https://www.rcgroups.com/forums/showthr ... ncer-Build

Du kan altid sætte noget på dit motor ophæng der ændre dens resonans frekvens og hjælper den med til at komme i svingninger i samme frekvens område din motor kører.
Jeg har lidt samme udfordring, har nogle BL motore, men de er tunge i forhold til propellen. De er heldigvis ikke så dyre, så det er bare med at få maskinen bygget, så kan der eksperimentere med forskelige BL-motors bagefter.

En klub kamarat som arbejder med store maskiner til hverdag har en ordenlig vakum pumpe (brugt til AC-anlæg på busser), så jeg har alt det vakum jeg skal bruge. Kan putte noget vakum i en pose og sende det hvis der er nogen som mangler :roll:
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Spørgsmål til køb af vakum pumpe

19 feb 2019 11:27

Jeg har også læst den tråd igennem og fået et setup til at virke. Jeg købte Teensy boardet til formålet.

Problemet med det projekt er at der er nogle fejl i Windows softwaren som får programmet til at crashe i utide og trådstarter er ikke interesseret i at rette fejlene og vil heller ikke dele kildekoden med nogen som måske kunne rette fejlene for ham. Jeg kunne ellers sagtens rette den integer fejl der kommer frem.

Det kunne være rigtig fedt hvis man kunne lave et tilsvarende system med fri tilgængelig kode til en billigere platform (Teensy koster alligevel et par hundrede kroner). F.eks. ESP8266. Så ville man også have mulighed for at droppe PC'en og bruge sin smartphone som fremviser i stedet, det vil gøre systemet mere mobilt.
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
zik zak
Emnestarter
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Spørgsmål til køb af vakum pumpe

21 feb 2019 14:28

Futterama skrev:
Jeg har også læst den tråd igennem og fået et setup til at virke. Jeg købte Teensy boardet til formålet.

Problemet med det projekt er at der er nogle fejl i Windows softwaren som får programmet til at crashe i utide og trådstarter er ikke interesseret i at rette fejlene og vil heller ikke dele kildekoden med nogen som måske kunne rette fejlene for ham. Jeg kunne ellers sagtens rette den integer fejl der kommer frem.

Det kunne være rigtig fedt hvis man kunne lave et tilsvarende system med fri tilgængelig kode til en billigere platform (Teensy koster alligevel et par hundrede kroner). F.eks. ESP8266. Så ville man også have mulighed for at droppe PC'en og bruge sin smartphone som fremviser i stedet, det vil gøre systemet mere mobilt.


Er desværre ikke kommet videre med det, kom i problemer med at få koblet de propeller på en tilpas lille motor, vil gerne holde det hele så let som muligt.

Det at få f.eks en arduino til at logge noget med f.eks 100Hz burde ikke være et større problem, kan nok endda kører hurtigere - at kører det via serial port eller wifi og modtage det i et lille "processing program" (https://playground.arduino.cc/interfacing/processing) burde også være muligt.

Hvis jeg løber ind i de samme problemer kunne jeg godt være frisk på at gen opfinde den dybe tallerken, hvis ikke vi kan få kildekoden.
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Spørgsmål til køb af vakum pumpe

21 feb 2019 14:54

Jeg kunne ikke lade være med at kigge lidt videre og ESP32 ser ud til at være en fin kandidat. Man er kommet langt med Arduino Core til ESP32 og den er jo født med 520kb hukommelse så den har rig mulighed for at indsamle en masse data i RAM, lave digital signalbehandling på det (filtre og FFT) og vise det frem på en webside. Der findes også websockets man kunne bruge til "realtime" visning på mobilenheden. Man kan også lave digital signalbehandling direkte i browseren med JavaScript hvis det viser sig at være mere effektivt.

Med et ESP32 dev board er man igang for 35kr + udgifter til sensorer, man kan sikkert holde sig under 100kr i indkøb af elektronik komponenter.

Med en ADXL345 accelerationssensor bør man nok logge med 3200Hz som er max for denne sensor for at få en brugbar opløsning ved f.eks. 3000 omdr/min.

Jeg har i hvert fald bestilt et ESP32 dev board hjem så det ligger klar til den dag jeg bestemmer mig for at komme videre med projekt dynamisk afbalancering.
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
zik zak
Emnestarter
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Spørgsmål til køb af vakum pumpe

21 feb 2019 15:45

Keep me in the loop :)
Har baggrund som elektronik ingeniør og har efterhånden lavet mange projekter med arduino både på uni (for snart længe siden) og til modelfly - et godt eksemple på et modelfly projekt lavede jeg sammen med Henning Forbech - en timer til F2D, den har det hele, 3D print, arduino, højtaler, trådløs fjernbetjening med mere 8-)
http://www.f2d.dk/equipment/timer/timer.htm

Så du siger bare til hvis der er noget jeg kan hjælpe med - men måske vi skulle starte en anden tråd :roll:

/André
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.