Alle danske modelpiloters forum

 
pentium
Emnestarter
Indlæg: 676
Tilmeldt: 01 jul 2002 23:12
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Bøgelister

21 nov 2019 23:33

Er i gang med en model, der skal bygges fra tegning.

Der skal anvendes bøgelister til understel og motorophæng - 10x30 mm. Det er ikke lige så let at finde de dimensioner nogen steder. Nogen ideer til alternativer ? Noget tilsvarende hårdttræ i man kan få i byggemarkedet og evt. selv skære til ?

Lister til motorophæng kan naturligvis erstattes med et rigtigt motorfundament, men jeg står stadig med et problem omkring understellet..

Og generelt kunne det være fedt at finde en alternativ kilde til bøgelister eller tilsvarende, når nu hobbyhandleren rundt om hjørnet ikke har disse længere.
Mikael Christensen (SMSK - Formand).
Rigtige mænd laver ikke Range-check.
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Bøgelister

22 nov 2019 00:06

Går ikke ud fra at de skal være specielt lange?
Den klassiske kilde til bøgetræ i små mængder var rørepinde til maling, men det var nok 'i sidste århundrede', kan med lidt snilde lamineres til passende tykkelse (hvid lim) og så skæres på mål.
Ellers kunne en stump parketgulv også være sagen, igen fra dengang skibene var af træ og mændene af stål, dvs. solidt bøgetræ, ikke tynd finer uden på spån/MDF/bølgepap.

Til understel vil jeg umiddelbart bruge en stump krydsfiner til at skrue fast i, behøves ikke at være en bøgeklods.

Lokale byggemarked plejer at have lister i egetræ også, kunne måske være en mulighed, men har ikke praktisk erfaring med det.
 
pentium
Emnestarter
Indlæg: 676
Tilmeldt: 01 jul 2002 23:12
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Re: Bøgelister

22 nov 2019 07:14

Tak for ideerne Claus. Er nok blevet lidt rusten efterhånden hvad angår træbyggeri, så havde ikke lige selv tænkt i de baner.

Jeg har en stor kasse rørepinde (bøg) til maling stående, ligesom jeg selvfølgeligt bare kan laminere noget krydsfiner. Hvorfor kom jeg ikke selv på det ? :)
Mikael Christensen (SMSK - Formand).
Rigtige mænd laver ikke Range-check.