Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
testpilot
Emnestarter
Indlæg: 704
Tilmeldt: 24 okt 2003 15:43
Geografisk sted: KBH
Kontakt:

Balsa beklæde en vinge

12 maj 2020 12:44

Hvad er den rigtige fremgangsmåde og rækkefølge når man skal beklæde en vinge med balsa plader?

Vi forudsætter at man har en vinge hvor alle ribber, main spar og fyr stringers er på plads.
Starter man i bunden eller toppen?
Går man fra main spar frem mod forkant eller bagkant?

jeg spørger fordi de vinger jeg tidligere har beklædt har jeg vist brugt lidt blandede fremgangs måder, og nu vil jeg gøre det rigtigt.

Hvordan gør i?
Medlem af EFK87
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Balsa beklæde en vinge

12 maj 2020 13:38

Jeg samler hele oversiden som ét samlet "ark" balsa og limer det på samlet. Som fx her: 

https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=35546877&postcount=234

Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
testpilot
Emnestarter
Indlæg: 704
Tilmeldt: 24 okt 2003 15:43
Geografisk sted: KBH
Kontakt:

Re: Balsa beklæde en vinge

12 maj 2020 13:46

Det er også sådan jeg har gjort med de små vinger :)
Men nu er det et lidt større projekt hvor hver vinge halvdel er 135cm
Det bliver nok lidt for svært at styre med en plade i den str.
Medlem af EFK87
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Balsa beklæde en vinge

12 maj 2020 14:29

Ah, okay. Hvad så med den her: 

https://www.modelairplanenews.com/workshop-build-along-douglas-skyraider-part-11-wing-sheeting/

? Men det er selvfølgelig ikke en personlig erfaring.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
testpilot
Emnestarter
Indlæg: 704
Tilmeldt: 24 okt 2003 15:43
Geografisk sted: KBH
Kontakt:

Re: Balsa beklæde en vinge

12 maj 2020 14:45

Det ser interresant ud. Virkelig meget god info at hente der..
Medlem af EFK87
 
futte45
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24 apr 2017 14:29
Kontakt:

Re: Balsa beklæde en vinge

16 maj 2020 16:13

JornWildt skrev:
Ah, okay. Hvad så med den her: 

https://www.modelairplanenews.com/workshop-build-along-douglas-skyraider-part-11-wing-sheeting/

? Men det er selvfølgelig ikke en personlig erfaring.

Jeg har et lille trick ang. vægt når man bygger, som min gamle ven Ole Meyer benyttede sig af.
Lav nogle poser af fint stof eller plastik og fyld dem med sand, så får man ikke mærker og de følger formen !
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Balsa beklæde en vinge

16 maj 2020 21:07

Der er vel altid flere måder at løse tingene på.. kan se at billeder nogenlunde har overlevet I den del af RF-4 byggetråden, der plankes vinge fra indlæg 145 og frem 

https://www.modelflyveforum.dk/viewtopic.php?f=88&t=795&hilit=fournier&start=140



Ingen lim på ydersiden af beklædningen, alle pladesamlinger er med malertape udvendigt så overskydende lim presses ud indvendigt. Jo mindre du skal slibe efterfølgende, jo bedre, det er når du sliber at det begynder at hule for alvor.

Lange lige lister til at trykke ned med, trykket kommer dermed hvor der er ribbe nedenunder, igen for at undgå det huler.

Hvid lim er din ven, selv på en stor vinge hvor det tager tid at komme hele vejen rundt har du tid nok med hvid lim, den overfladetørrer nok lidt, men inden I er den stadig aktiv, og når du klemmer sammen så flyder det fint igen.

Hvis du har behov for at udbløde balsaen pga. stor krumning, så gør det først, sæt i spænd på vingen og lad tørre, derefter limes det.

Hvis muligt så få tapet pladen fast langs den ene side før du limer, så skal den blot 'vippes' på plads efterfølgende.

Malertape i ordentlig kvalitet (TESA) kan strække og spænde ret godt, benytter jeg tit til at spænde fast langs ribber.

Går det helt i lort kan du stadig tage pladen af før den hvide lime tørrer, er nødløsningen, men plade og vinge kan tørres af og du kan få et forsøg mere.
 
Brugeravatar
testpilot
Emnestarter
Indlæg: 704
Tilmeldt: 24 okt 2003 15:43
Geografisk sted: KBH
Kontakt:

Re: Balsa beklæde en vinge

17 maj 2020 10:31

Tak for de fine input. Jeg vil nær studere din byggetråd og se at komme igang :)
Medlem af EFK87