Alle danske modelpiloters forum

 
Søren Vedel
Emnestarter
Indlæg: 332
Tilmeldt: 27 jun 2009 10:05
Kontakt:

Blande epoxy i meget små mængder

23 jun 2020 16:10

Jeg har købt to små plastflasker Epoxy og hærder med 100 milliliter i hver. Der er ikke nogen spidser til så jeg kan bare hælde ud i alt for store mængder. er det muligt at hælde Epoxy og hærder om på nogle sprøjter fx eller noget andet. At opbevare det på en anden måde så jeg kan lave meget små portioner færdigblandet lim. jeg synes altid der går en masse til spilde bare fordi man skal lime et lillebitte rorhorn fast fx.Billede

Sendt fra min SNE-LX1 med Tapatalk
Senest rettet af Søren Vedel 23 jun 2020 16:10, rettet i alt 2 gange.
EFK87
 
Andreas
Indlæg: 1450
Tilmeldt: 03 jan 2003 20:03
Geografisk sted: På en stol
Kontakt:

Re: Blande epoxy i meget små mængder

28 jun 2020 23:28

Hvis det er så små mængder, så kan du evt. bruge træ rørepinde folk bruger til kaffe forskellige steder, del den i to og brug hver halvdel til at fiske lidt op af hver bøtte..
Hilsen
Andreas ✈
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Blande epoxy i meget små mængder

29 jun 2020 06:38

Engangssprøjter er vejen frem.

Køb dem på apoteket eller hos en dyrlæge.
Køb forskellige størrelser. 1, 2, og 5ml er passende.

De rengøres med alm sprit og holder længe.

Jeg blander i snapse- eller medicinglas og bruger tandstikker fra Flying Tiger til at røre med.

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Buth
Indlæg: 544
Tilmeldt: 05 apr 2009 20:47
Kontakt:

Re: Blande epoxy i meget små mængder

29 jun 2020 13:30

Enig med Ruben, sprøjter er sagen. Du kan også finde dem i byggemarkeder.
Jeg har forsøgt med en fin vægt, men det er for besværligt at ramme mængden i nr. 2

Jeg gør sjældent sprøjterne rene, sætter bare en prop af brændstofslange på (lad nu være med at bytte rundt ;-) ), så ligger de klar til næste gang. 

Vær opmærksom på om blandingsforholdet er opgivet på vægt eller volumen, hærder og binder vejer sjældent det samme. 
Jeg bruger p.t. noget der er 100:40 på vægt, men det bliver 2:1 på volumen (meget nemmere at regne med :-).
Epoxy er ikke så hysterisk med blandingsforholdet, men det er rart at vide om man helst skal runde lidt op eller lidt ned.

Et tip::
Vi spiser gerne sushi og .... der følger små plastbakker med til soya, de er simpelthen perfekte til at blande de små mængder på .
Jeg bruger også muffins-forme (nye !!), men de er af papier, så er nemme at kratte i stykker. 
Jesper Buth, Pingvinen MFK
Homo ludum fuga

Man bliver aldrig for gammel til at lege....
Man bliver gammel, når man stopper med at lege.
 
Søren Vedel
Emnestarter
Indlæg: 332
Tilmeldt: 27 jun 2009 10:05
Kontakt:

Re: Blande epoxy i meget små mængder

29 jun 2020 22:43

Tak for nogle gode råd. Jeg kan vist bruge dem allesammen. Den med brændstofslangen skal afprøves, for jeg slipper gerne for at gøre sprøjten ren.
EFK87