Alle danske modelpiloters forum

 
LARSR
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 02 maj 2002 20:15
Kontakt:

Perfekt overflade på balsakrop

08 jan 2021 17:48

Hej

Med risiko for at spørge om noget, som er blevet besvaret i mange andre tråde, så kommer mit spørgsmål her.

Har fået sommerhus og en del af tiden skal gå med at bygge og flyve på markerne lige udenfor. Valget er faldet på en 2m RES svæver - Andreas fra Hoelleinshop.

Mit spørgsmål går på maling af kroppen. Jeg ønsker at få en fuldstændig perfekt hvid overflade alá den overflade man ser på Tintin-figurer mv.
Som information kan jeg nævne at jeg lige har anskaffet mig en Airbrush.

Min plan var at benytte følgende fremgangsmåde:

1. Slibe kroppen med fint sandpapir
2. Påføre Porenfuller (Er i tvivl om det kan/skal gøres med Airbrush eller om det er bedst at benytte pensel)
3. Påføre primer (Er i tvivl om det kan/skal gøres med Airbrush eller om det er bedst at benytte pensel)
4. Airbrushe med hvid Humbrol maling
5. Måske påføre en klar lak

Jeg er i tvivl om der skal slibes efter Porenfuller og Primer?

Er det en idé at blive og male flere gange?

Alle råd og idéer er velkomne.

PÅ forhånd tak.....
Lars Rasmussen
 
Brugeravatar
altidsulten
Indlæg: 2210
Tilmeldt: 25 nov 2004 17:49
Kontakt:

Re: Perfekt overflade på balsakrop

08 jan 2021 17:58

Hvad med folie, oralight evt.?

Sendt fra min F3111 med Tapatalk
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Perfekt overflade på balsakrop

08 jan 2021 23:06

Beklædning med japanpapir kan også være et bud på at få en jævnt underlag der kan males videre på.
Det styrker også overfladen mod små og større trykskader.
Jeg vil nok også gå folievejen, men har du modet og tiden på at lakere så er det vejen frem.
 
Brugeravatar
jens39
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 18 feb 2007 15:46
Kontakt:

Re: Perfekt overflade på balsakrop

09 jan 2021 09:48

Som de andre, folie er vejen.
Når nu du har købt en god flyver, hvorfor så belaste den yderligere med maling... vægt sparet er flyveegenskaber vundet...

Jens Hoffmann
FAI ID: 17279
 
LARSR
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 02 maj 2002 20:15
Kontakt:

Re: Perfekt overflade på balsakrop

10 jan 2021 21:21

Hej

Tak for det.

Jeg er godt klar over at det vægtmæssigt ikke er den bedste løsning at male. Folie er lettere at arbejde med og giver et lettere resultat, men jeg har et ønske om at prøve at lave den perfekte overflade, som er malet.

Jeg må se om jeg ombestemmer mig og beklæder. Det er trods alt nemmere og hurtigere.

Mvh
Lars
Lars Rasmussen
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Perfekt overflade på balsakrop

10 jan 2021 21:32

Du bliver nød til at lægge et eller andet oven på balsatræet. Uanset hvor meget du sliber, fylder og lakere, så vil træets årer have en tendens til at skinne igennem. Hvis det skal være helt fuldstændigt glat og blankt, så tror jeg at det er glasvæv der skal til - og som så skal "fyldes" bagefter med fx et miks af talkum og lak, slibes, lakeres, slibes, lakeres osv. - og så til sidst sprayes med blank maling. Og, ja, det bliver en del tungere end blankt hvidt folie.

En airbrush fungerer til formålet, men det tager temmelig lang tid, fordi den sprayer et meget tyndt lag maling på i et lille område. Måske skal du prøve med et lidt større værktøj.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Perfekt overflade på balsakrop

10 jan 2021 22:15

Jeg har 'i tidernes morgen' givet en trækrop en gang støbeepoxy som første lag, altså uden væv i, kun epoxy.
Det fyldte godt og gav en hård overflade der efterfølgende kunne slibes, spartles, grundes, slibes...... det blev da også fint glat og blankt til sidst, men så er det prøvet ;)
 
Brugeravatar
boie
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Re: Perfekt overflade på balsakrop

10 jan 2021 23:29

25 gr’s væv med lamineringsepoxy fra RG. Derefter sprøjtespartel og masser af slibearbejde. Mener også en airbrush er for lille til de store ensfarvede flader. Tror bare jeg ville have brugt spray fra dåse. Men køb god kvalitet.