Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Slipvoks og epoxystøbning - tips?

07 feb 2021 16:34

Det lykkedes - men ikke helt uden besvær. En klassisk 10/90: 90% af arealet tog 10% af tiden og 10% af arealet tog de resterende 90% af tiden!

Jeg kæmpede primært med at fronten ikke ville slippe, og der sidder stadig lidt klatter lige i skille-linjen, som ikke kan kradses af. Men det kan fikses med lidt sandpapir og mere voks.

Jeg have ellers givet det en god mængde PVA, hvilket tydeligt hjalp - men der var vist ikke helt nok på snuden.

Dernæst så var (er!) det dråbeformede beslag et problem, fordi det er lavet med papir. På trods af lak, voks og PVA, så trænger epoyxen åbenbart ind i alligevel - og når man så forsøger at løse PVA'en med varmt vand, ja så opløses papiret selvfølgelig. I sidste ende gør det ikke noget, for papiret kunne kradses ud af skallen og efterlod et ganske fint aftryk.

Alt i alt er jeg godt tilfreds - skallen har skarpe kanter og jeg har endnu ikke opdaget nogle bobler. Og så er der fine aftryk af både panellinjer og skruer - så det skal nok blive godt.

Nu skal det lige shines op og så igen med den anden halvdel.

Tak for hjælpen.

(jeg kopiere også lige over på byggeloggen)
Vedhæftede filer
IMG_2505.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Slipvoks og epoxystøbning - tips?

07 feb 2021 21:11

Det ser da absolut brugbart ud, ikk' så ringe endda ;)
Kan godt forstå din nysgerrighed, men normalt vil jeg lade den første formhalvdel sidde og så støbe den anden halvdel med det samme.

I øvrigt havde jeg en rest epoxy stående i blandebægeret fra i går, her til formiddag efter ca. 14 timer ved 19 grader er det 'hærdet' men ikke hårdt, man kan stadig prikke et mærke i overfladen.
Prøvede at flexe blandebægeret lidt, det sker der ikke noget ved, højest at bægeret begynder at sprække.
Satte det på radiatoren resten af dagen og her til aften skal man bare kigge på bægeret, spoing, så slipper hele epoxyen incl det helt tynde op ad siderne.
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Slipvoks og epoxystøbning - tips?

07 feb 2021 21:16

Og et trick til opløsningen af PVA'en, en klat sulfo til at bryde overfladespændingen på vandet, så kryber det langt hurtigere frem (tak til Eggert N for dette tip)
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Slipvoks og epoxystøbning - tips?

08 feb 2021 08:09

Jeg er nu glad for at have taget halvdelen af nu - ellers var den aldrig kommet af, for jeg måtte skubbe tynde stykker plastik ind under for at løsne skallen. Det ville ikke have været muligt med begge skaller på samtidigt. Desuden så var kanten heller ikke helt tæt, så der skulle også lige slibes lidt støbekanter af.

Plejer at løsne med varmt vand, men har ikke lige testet med sulfo. Det må prøves næste gang :-)
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Slipvoks og epoxystøbning - tips?

08 feb 2021 08:25

Altid flere måder at gøre tingene på :) 
Når man har begge halvdele støbt, benytter man kilerne til at drive de to form dele fra hinanden, så kommer evt. mærker i formkanten, ikke inde i formen.