Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Slipvoks og epoxystøbning - tips?

02 feb 2021 18:14

Jeg skal til at lave endnu en motor-cowl i glasfiber. Det har jeg gjort før, men med variende held. Det er altid lykkedes til sidst - men lige det trin med at få den positive form ud af skallen på den negative form, det har altid drillet mig.

Fremgangsmåden er:

1) Der laves en positiv form i skum, beklædt med glasvæv.
2) Formen poleres osv. til den har en pæn overflade.
3) Formen vokses (denne gang med "Partall": https://www.lindinger.at/en/SUPPLIES-MISC/MOULD-CONSTRUCTION/Separating-Agents-Solvents/R-G-PARTALL-TRENNPASTE/94464).
4) Formen sprøjtes med PVA (polyvinyl alkohol, som er en vandopløselig plastik).

Og *alligevel* så har jeg gang på gang bøvlet seriøst med at få trukket den positive form ud af den negative forms skal, når denne laves.

Hvad gør I andre for at sikre at de to ting slipper hinanden?
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Slipvoks og epoxystøbning - tips?

02 feb 2021 20:13

1 og 2 det samme
3 her bruger jeg voks til skibe/både
4 her har jeg 1 el. 2 små huller som er lukket med moddelervoks!
Efter støbning/hærdning skrabes moddelervoks ud af huller
og jeg bruger herefter forsigtigt en kompressor,
i enkelte tilfælde kommer der varmt vand på form,
før kompressor
Denne måde virker hos undertegnede
Senest rettet af Arvid 02 feb 2021 22:06, rettet i alt 1 gang.
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Slipvoks og epoxystøbning - tips?

02 feb 2021 20:24

Tak Arvid.

Her til aften fik jeg formen ud af rammen, efter at have fyldt kanten op med epoxy i går (se https://www.modelflyveforum.dk/viewtopic.php?f=86&t=105474&p=533682#p533682). Den del gik fint nok, men der sad en del udtværede rester tilbage på formen, og de var saftsusemig svære at kradse af! Godt det ikke var hele formen. Jeg kan se hvordan epoxyen nogen steder har trukket det yderste lag voks helt af.

Jeg må tvære noget mere voks på, det er vist det eneste jeg kan gøre bedre.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Slipvoks og epoxystøbning - tips?

02 feb 2021 20:40

Oki
Glemte at skrive at jeg kommer mindst 6 gange voks på med mellemrum som der står på dåsen (brugsanvisning )
Har også prøvet med slipmiddel fra RG men virkede ikke særligt godt for mig
Venter på Claus T kommer med sin erfaring !
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Slipvoks og epoxystøbning - tips?

03 feb 2021 09:05

Jeg lurer på om jeg får poleret for meget af voksen af? Sidste gang polerede jeg til at overfladen var hård, glat og blank - hvorefter epoxyen hæftede lidt. Nu har den fået en gang voks igen, og overfladen er blød og, tjah, voksagtig. Tænker at epoxyen helt sikkert ikke sidder fast i den overflade - men til gengæld så er der fingeraftryk og mønstre i overfladen, så den skal jo poleres ned ... og så er det at den "voksede" overflade forsvinder. Jeg ved sgu' ikke hva der er smartest - måske bare mere polering og mere voks?
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
ClausT
Indlæg: 5522
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Slipvoks og epoxystøbning - tips?

03 feb 2021 10:10

Hulrum mellem ramme og emne vil jeg fylde med modellervoks, det er nemt at arbejde med og kan give en rimelig skarp kant ved skille linien.
Benyttes også til at fylde evt. huller der ikke skal støbes op.
Jeg har en blok i skrig-orange, så er det nemt at se om man har fået fjernet alt bagefter.

Når jeg læser din beskrivelser er min tanke at der er noget der ikke er hærdet, en hård overflade på positiven og en helt hærdet form, så slipper det, måske ikke frivilligt, men så med trykluft eller en kile.
Jo, jeg har også haft noget der sad fast, typisk fordi man lige skulle lave en hurtig, male, lyntørre, slibe, polere, voks, pva, støbe form... øv, her måtte der poleres maling ud af formen bagefter, og lappes diverse huller, så meget for at prøve at gøre det hurtigere.

Maling/epoxy/lak skal være hærdet helt, og 'gasset af' hvis det er med fortynder, ellers er det oplæg til ballade.
Nogle af vokstyperne har også opløsningsmidler i sig, vær sikker på at de ikke angriber din overflade og gør den blød igen (igen maling/lak der ikke er hærdet nok til at kunne tåle voksen).
Der skal poleres helt i bund hver gang, det efterlader et micro vokslag og primært fylder det overflade porøsitet og micro ridser, blankt og hårdt er igen kodeordet.

Med PVA imellem voks og epoxy er det ikke min erfaring at det er nødvendigt med mere end 2-3 gange voks, det er når der skal støbes uden PVA filmen imellem at man skal være helt sikker på at der er voks over alt, og overfladen er ... blank og hård.

Med PVA, som jeg også benytter, er livet en del lettere, så er der en decideret film imellem positiven og epoxien, kan ikke gå galt.... altså¨hvis der reelt er en film?
Jeg påfører PVA med fin pensel, eller senest med den superfine skumgummiklods R&G sælger til det.
Ja, der kan komme et penselstrøg eller et støvfnug eller to, det tager toppen af din superpolering, og potentielt slører det også detaljer ved at runde/fylde lidt (linier/nitter).
Når du har sprøjtet med PVA og det er tørt, kan du så skrabe en tynd film af ? (kør neglen henover) hvis du kan det, så skal det være helt uproblematisk at fjerne epoxyklatter/rester, ikke svært som du beskriver.

Er formen hærdet helt før du skiller?  Der er stor forskel på om du har 18 eller 20 grader i rummet, ved 18 grader er det absolut ikke hærdet dagen efter, og når formen ikke er blevet.. tadaa, hård... ja, så slipper det bare ikke så let.
Om muligt, så stil den lunt, bare en 25-30 grader gør underværker, og ellers så vent en 2-3 dage før du åbner formen.

Og sidder overfladen fra positiven stadig fast, så er det nok tilbage til starten, er overfladen færdighærdet?  Når den lukkes inde af formen, og der stadig udskilles diverse opløsningsmidler, så går de i PVA'en, og så har man en fin 'gummi'forbinder mellem overfladen på positiven og formen, og så hænger skidtet sammen.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Slipvoks og epoxystøbning - tips?

03 feb 2021 10:22

Mange tak Claus!

Overfladen er vandbaseret møbellak med talkum og grafit. Det har tørret i nærsten to uger, så det burde være ok.

Jeg har også oplevet at dampene fra slipvoksen opløser skummet. Håbede denne gang på at overfladen/barrieren var tæt nok. Det er også gået 98% fint, men der er kommet en enkelt lille bobbel, som der ikke er noget at gøre ved.

Mit forrige forsøge mislykkedes også i overfladen, hvor jeg på samme måde som dig måtte slibe maling ud af den endelige form!

Godt at vide, at overfladen skal være blank og hård - jeg var begyndt at tvivle.

Jeg må vist bare i gang med at polere nogle flere lag på. Og så sikre at der kommer rigeligt med PVA på (så længe det ikke løber i striber osv). Og så vil jeg prøve at vente to døgn før jeg skiller det ad.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Slipvoks og epoxystøbning - tips?

03 feb 2021 20:48

Kan se at voksen fra i går er væsentligt mere hærdet her til aften end den var i morges - og det var nemt at polere formen. Jeg skal nok bare generelt være lidt mere tålmodig. Nu får den en gang voks mere i aften, og så kommer der glasvæv på i morgen.

Ja, hurtigt går det ikke! Men så er der heldigvis andet at lave på andre hobbyting :-)
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
ClausT
Indlæg: 5522
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Slipvoks og epoxystøbning - tips?

03 feb 2021 21:27

jeg tror at voksen går i lakken.. hvis du kommer et par dråber rense benzin/anden fortynder på lakken, bliver den så blød/mælkehvid?

Ifølge beskrivelsen fra producenten (fundet hos

R&G

) så skal den kunne poleres efter 1 minut, og hvis man ikke er sikker på at have håndelaget, så er det bedre IKKE at polere.

Application instructions of the manufacturer:
The mould surface should be thoroughly cleaned before use. Using a clean dry rag, apply a thin even coat of PARTALL® Paste #2 to mold surface, covering 3-4 square footsections at a time. Excess should be wiped away, also using a clean dry rag. Begin buffing approximately one minute after application (wax can become difficult to polish out if left to soak in for longer periods). Polish to a glossy finish. For this application we recommend our cleaning and polishing cloth (Art. No. 365-SHT). Note: One layer is sufficient for 3 to 5 cycles on a finished mould. In order to insure complete coverage, repeat entire process 3-4 times for initial molding cycle. One coat per cycle is then sufficient. Apply additional PARTALL® Coverall Film until the mold is complete.

Please note:
For mould surfaces that are extremely smooth (low to no surface roughness), it is advisable to polish carefully or better not at all, as otherwise there is a danger that the release agent application will be removed again (at least in places)
https://shop1.r-g.de/en/art/165160
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Slipvoks og epoxystøbning - tips?

03 feb 2021 21:46

Interessant, jeg havde ikke spottet den del med "smooth surface". Og, ja, overfladen er temmelig glat som udgangspunkt. Synes bestemt ikke det hærder efter et minut (det havde jeg godt undret mig over tidligere) - heller ikke på andre overflader. Men kan godt genkende fornemmelsen af at jeg bare polerer voksen af igen - den del giver mening.

Jeg har ikke lige et prøvestykker til fortynder. Skal ikke nyde noget af at ødelægge formen! Men jeg har dog ikke på nogen måde fornemmelsen af at overfladen bliver blødgjort.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.