Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Arvid
Emnestarter
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Hjemmefabrikerede hjul

09 mar 2021 11:52

Efter søgning af materiale til at fabrikere egne dæk, blev der fundet en prøve ved hjælp af min møbelpolster.
Straks i gang med at teste om der kunne slibes/drejes i materialet, nå ja på drejebænken drejes, gik ikke godt!
Blev i stedet skåret ud på hobbysaven, og det gik fint, igen i drejebænken og fik slebet det 99% rundt.
Næste var at tegne/printe et fælg (farve er hvad der sad i printeren). Efterfølgende blev der boret og slebet i dæk med proxxon 
til korrekt indvendig diameter. Fælg kan lige hjælpes forsigtigt ind, hvis det viser sig at det med tiden bliver for løst på fælg. Får det en dråbe Locite 406.
Sidst i drejebænk igen og slibe minimalt, så det er 100% rundt. Vægt og dim. er angivet på billeder.
Nu venter jeg på andet og lettere materiale for at se om vægten kan komme mere ned! men stadig hårdt nok til at virke som dæk til modelflyvere!
 
hjul1.jpg

hjul2.jpg

hjul3.jpg
Mvh.
Arvid
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Hjemmefabrikerede hjul

09 mar 2021 12:50

Super godt fundet med det skum!

Jeg havde rimelig succes med at fræse i det skumhjul jeg havde, jeg benyttede drejebænken til opspænding og kørte så hjulet langsomt rundt pr håndkraft. Slibning gik også ok, fællesnævner er at værktøjet (fræser, slibepapir) skal være ultraskarpt, ellers preller det blot af indtil det pludseligt bider (for) dybt.

Bliver spændende at høre om hvordan det færdige hjul bliver, ja rundt, kan jeg godt regne ud :o  men mest over til fjedring, slidstyrke og hvordan det har det med at stå med belastning på, bliver det kantet? 

 
Vedhæftede filer
IMG_20201229_221314.jpg
 
Brugeravatar
Arvid
Emnestarter
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Hjemmefabrikerede hjul

09 mar 2021 13:08

Takker
du skriver!
"mest over til fjedring, slidstyrke og hvordan det har det med at stå med belastning på, bliver det kantet? "

Tror at slid styrke er meget høj, og vil senere idag sætte vægt på for trykteste over 24-48 timer
Skal jeg mon teste med 5 el.10kg
Mvh.
Arvid
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Hjemmefabrikerede hjul

09 mar 2021 14:57

5kg kan vel gøre det til den diameter/bredde, vil svare til en 10kg model med to hovedhjul.
En anden faktor kan være varme, men rigtig godt sol varm asfalt går der nok lidt tid før der kan testes på  :D 
 
Brugeravatar
Arvid
Emnestarter
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Hjemmefabrikerede hjul

09 mar 2021 15:06

ClausT skrev:
5kg kan vel gøre det til den diameter/bredde, vil svare til en 10kg model med to hovedhjul.
En anden faktor kan være varme, men rigtig godt sol varm asfalt går der nok lidt tid før der kan testes på  :D 

:mrgreen:
60gr. på printpladen (uden vægt)  :D
og har nu læst data, hvor der står temp. -30 + 60 så det burde kunne holde til dansk normal sommer
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
Arvid
Emnestarter
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Hjemmefabrikerede hjul

09 mar 2021 19:27

Første test = temp.
70gr. 74min. ingen deformation at se/mærke
nu står det med 4,2kg. tryk til i morgen (havde lige ikke mere ved hånden)
Mvh.
Arvid
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Hjemmefabrikerede hjul

09 mar 2021 22:41

Afventer test resultat :)

Kom til at tænke på om det virker til at have samme tæthed hele vejen igennem 'pladen' det kommer i, eller om der er en tæt/kompakt yderskal og det så er lettere i midten af pladen?
 
Brugeravatar
Arvid
Emnestarter
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Hjemmefabrikerede hjul

09 mar 2021 23:48

ClausT skrev:
Afventer test resultat :)

Kom til at tænke på om det virker til at have samme tæthed hele vejen igennem 'pladen' det kommer i, eller om der er en tæt/kompakt yderskal og det så er lettere i midten af pladen?


tjekker i morgen
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
Arvid
Emnestarter
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Hjemmefabrikerede hjul

10 mar 2021 10:06

Arvid skrev:
ClausT skrev:
Afventer test resultat :)

Kom til at tænke på om det virker til at have samme tæthed hele vejen igennem 'pladen' det kommer i, eller om der er en tæt/kompakt yderskal og det så er lettere i midten af pladen?


tjekker i morgen

Nu er der tjekket trykbelastning ! her kan ikke ses/mærkes ændring !
Tæthed? når der trykkes på siden af plade med negl og på midten af den 12mm tykke del, mener jeg at det er ens( he ikke videnskabeligt) dog brugbart.
Plade yder skal er næsten blank, når der så er slebet/poleret i en udskæring i klodsen er den med samme udseende som yderskallen 
Og venter stadig på en lettere type, for at se om den er mere brugbar!

For huland det ville være noget nemmere hvis vi sad i samme rum  :D
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Hjemmefabrikerede hjul

10 mar 2021 15:15

Efter søgning af materiale til at fabrikere egne dæk, blev der fundet en prøve ved hjælp af min møbelpolster.

Kan du sige noget om hvilket skum du har fået fat i? Er der et produktnavn man kan søge efter?

Jeg syntes det er top fedt hvis man kan lave sine egne skaladæk :-)
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.