Alle danske modelpiloters forum

 
tindsor
Emnestarter
Indlæg: 317
Tilmeldt: 15 feb 2003 16:05
Kontakt:

Hvilken plastik til vacuum bagging?

17 dec 2022 23:57

Hejsa,

Skal snart til at støbe lidt glasfiber igen og vil gerne prøve med vacuum bagging. Jeg lånt en pumpe, men nu er spørgsmålet så hvilken type plastik jeg skal lave "posen" af? Har set at r-g.de har noget specielt til formålet, men kan man f.eks bruge alm maler afdækingsplast? Jeg tænker at det måske skal være noget specielt for at det ikke hænger i?
Venlig hilsen

Anders Sørensen
EFK87
 
Søren Vedel
Indlæg: 332
Tilmeldt: 27 jun 2009 10:05
Kontakt:

Re: Hvilken plastik til vacuum bagging?

18 dec 2022 08:37

Hej Anders

Du skal bruge peel ply så det ikke sidder fast. Du kan bruge alt plast bare det er tæt.

Se her
https://youtu.be/cj26c3V54SQ

Lav en tørtest først.
EFK87
 
tindsor
Emnestarter
Indlæg: 317
Tilmeldt: 15 feb 2003 16:05
Kontakt:

Re: Hvilken plastik til vacuum bagging?

18 dec 2022 22:00

Tak, ud fra den video ser det bestemt ud til at det er peelply'en der bruges som mellemlag. Men det er sjovt at det så alligevel er muligt i begge hans støbninger at tage den ud af posen uden at posen hænger fast i mellemlaget, så man skulle næsten tro at plasticen ikke kan klæbe med epoxy?
Venlig hilsen



Anders Sørensen

EFK87
 
Søren Vedel
Indlæg: 332
Tilmeldt: 27 jun 2009 10:05
Kontakt:

Re: Hvilken plastik til vacuum bagging?

18 dec 2022 22:25

https://youtu.be/cj26c3V54SQ

Kig på 8.11 hvor han omtaler breathe cloth. Og på 10.43 hvor han taler om en almindelig vakuumpose som alternativ. Put subs og halv hastighed på videoen, så er det nemmere at fange detaljerne. Det gør jeg altid :D

Breathe cloth suger den overskydende resin til sig. Du kan bare bruge køkkenrulle
EFK87
 
Poul Munch
Indlæg: 787
Tilmeldt: 22 feb 2006 18:27
Kontakt:

Re: Hvilken plastik til vacuum bagging?

25 dec 2022 19:27

Den særlige plast man bruger til vacumbagging har den egenskab, at den kan gi sig lidt. Så den nemmere kommer ned i hjørner og kroge.
Ellers kik hos RG Epoxy. De har alt til faget hørende.
Lag opbygning:

-------------Vacumbag
-------------sugevæv ( gammelt stof, køkkenrulle )
------------ perforeret slipfilm ( ellers er det ikke til at separerer Peelply og suge væv)
------------ peelply ( ellers er det ikke til at lime på bagefter)
-------------glasvæv/epoxy
-------------maling (Ellers kommer der pinholes)
-------------voks
-------------form
Mvh Poul Munch Andersen
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1711
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvilken plastik til vacuum bagging?

26 dec 2022 12:49

Vacuumposen lavede jeg i mange år, af damspæreplastik og acrylfugemasse. På den måde kan posen altid laves så den nogenlunde passer i størrelsen.
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
tindsor
Emnestarter
Indlæg: 317
Tilmeldt: 15 feb 2003 16:05
Kontakt:

Re: Hvilken plastik til vacuum bagging?

26 dec 2022 16:55

Mange tak for de fine svar.
Havde godt hørt at der er nogle der bruger dampspærre plastik, men formen jeg skal ligge den i er ret kompliceret så jeg tænker at dampspærre godt kunne være for tykt. Eller kan man også få noget tyndere?
Venlig hilsen



Anders Sørensen

EFK87
 
Poul Munch
Indlæg: 787
Tilmeldt: 22 feb 2006 18:27
Kontakt:

Re: Hvilken plastik til vacuum bagging?

26 dec 2022 19:00

Hej Anders

Det var jo faktisk lige det jeg skrev om i mit indslag til dig.
Vh Poul Munch Andersen
 
ClausT
Indlæg: 5529
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Hvilken plastik til vacuum bagging?

26 dec 2022 20:07

Hej Anders,
Giv den tynde afdækningsplast et forsøg, jeg vil ikke være nervøs for at epoxy binder på det, mest om det vil holde tæt, men hvorfor ikke.
Pose i overstørrelse med rigeligt materiale til at nå ud i alle afkroge.
Sugeflis/køkkenrulle/what ever er vigtigt for at luften kan finde vej ud.

Dampspærre har jeg benyttet flittigt, men til plane emner da folien netop ikke kan give sig særligt meget.

'Almindelig vacuum pose' er formentlig fra køkkenregionerne, det er en rillet plastic hvor rillerne sørger for at luften kan transporteres ud.
Jeg har benyttet dem enkelte gange, men selv i tyndeste version tror jeg stadig det vil drille med at få det til at trække ud i hjørnerne af din form.

God støbelyst!
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1711
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvilken plastik til vacuum bagging?

28 dec 2022 11:54

Man kan købe en tynd "dampspærre" der ikke er godkendt længere. Tykkelse ca 1/20mm - 0,05mm. Teknisk set kan den ikke formes 3D, men ...
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!