Alle danske modelpiloters forum

 
jankn
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 feb 2013 20:04
Kontakt:

Davs! Jeg byggede for rigtigt mange

28 jan 2014 00:00

Davs!
Jeg byggede for rigtigt mange år siden en Nieuport 17 og til afstivning af den, brugte jeg "ind-maden" fra gamle viskerblade til biler....der sidder to flade rustfrie fjedre i hvert blad, som bare lige kan trækkes ud! Og istedet for een 3mm kulstang, kunne du måske lime to 1,5mm eller 1mm stænger sammen, spartle lidt og slibe dem glatte for at få en let og flad wire:confused:
Bare et forslag.... jankn
 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1840
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Christian. Originalerne havde profilerede valsede piano

28 jan 2014 09:24

Christian.
Originalerne havde profilerede valsede piano tråde med rullede gevind i enderne, det var en engelsk opfindelse og en af grundene til at Englændernes fly kunne følge med tyskernes under VW1 skønt Tyskerne egentligt havde kraftigere mere avancerede motorer, sjovt nok kopierede Tyskerne aldrig ideen under krigen.

Boie.
Hvis Wirene er stive (med stål kalv (kalv er centrums delen af en wire)) så virker de perfekt, det der er fidusen er at wiren skal være hård og ikke fjedrene når man trækker i den, wirer med hampe eller plast kalv bliver fjedrene og eftergivende at trække i og konstruktionen/flyet bliver slasket i rigningen.

Jeg går ud fra at wirene ikke kun er til pynt.

Du introducerer skæve kræfter i listen ved at lime hornene så trækket ikke kommer i midten af listerne men udenfor den. :rolleyes:

Har lavet/splejset wirer til veteranfly der flyver med dem i dag og bygget og fløjet 2 UL trikes med wire bårne vinger og lavet wirer til en del andre + været kranmontør i 30 år så wirer er mit gamle fag og min kæphest. :rolleyes: :p



Herligt med ekspertråd Lars. Jeg vil bukke/ vride hornene så de ligge i samme retning som wiren. Jeg havde tænkt mig at bruge den samme type wire som vi bruger til pull/ pull rorsystem. Mon ikke de er nonfleksible nok? Ved ikke om de har fast kalv.

Det er ikke så vigtigt om det er superskala. Men jeg synes de 2 mm faste stænger ser alt for klodsede ud.

Producenten skriver at wirene er påkrævet af styrkehensyn. Jeg tror sagtens at haleplanet ville klare sig fint uden. Det er 10 mm tykt. Men finnen er meget spinkel og vil helt sikkert kræve afstivning.

Jeg kunne evt også overveje løsningen med viskerblade listerne, eller skalawire fra Mick Reeves.
 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1840
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

28 jan 2014 10:56

Her kommer en lille illustration af tegningernes kvalitet. Efter at have bygget det ene højderor efter tegningen, lagde jeg denne halvdel over på modsatte sides højderor. Den røde streg viser forskellen på de to flader. Helt utroligt, men ikke noget problem hvis man er opmærksom på det.

Jeg har hørt om en fyr der byggede deres Nieuport. Der var en hel tomme i forskel på spændevidden på de to underplaner.

Men men. De skulle flyve helt fantastisk og jeg nyder arbejdet
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (67.19 KiB) Vist 3782 gange
 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1840
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

29 jan 2014 08:06

Tak for billedet. Det ser ganske fornuftigt ud

Jeg har valgt at listeopbygge den sidste del af kroppens overside. Producenten leverer to balsablokke til dette formål. Disse var tunge som bly og ikke i vinkel. Min løsning er ikke helt så stærk, men meeget vægt i halen er sparet.
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (67.19 KiB) Vist 2212 gange
 
Gæst

Respekt, der set sku godt

29 jan 2014 08:41

Respekt, der set sku godt ud, med at bygge det op med lister
:):)
 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1840
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

16 aug 2014 20:58

Ja selv om byggesæsonen ikke er helt igang endnu, kan jeg ikke dy mig for at snitte og lime lidt.

Her er de sidste fremskridt. Haleplan og rorflader beklædt med Solartex/ Olive Drab. Ribbesyninger er lavet med trælim lagt i små striber med pensel. Ribbetapen er lavet af solartexstrimler smurt i balsaloc for ekstra styrke i limningen.
Vedhæftede filer
IMG_1100.jpg
IMG_1100.jpg (156.56 KiB) Vist 2214 gange
IMG_1096.jpg
IMG_1096.jpg (142.54 KiB) Vist 2214 gange
 
Brugeravatar
altidsulten
Indlæg: 2212
Tilmeldt: 25 nov 2004 17:49
Kontakt:

Det ser rigtigt godt ud

16 aug 2014 21:43

Det ser rigtigt godt ud min ven!
 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1840
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

08 jan 2015 23:57

Så er der sket lidt siden sidst. Underplanet er monteret og dummymotoren er samlet. Næste skridt bliver at lime haleplanet og haleslæber på plads.
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (67.19 KiB) Vist 2215 gange
 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1840
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

17 jan 2015 15:11

Så er der lavet rorforbindelser. Pull/pull wire på sideror, og push/ pull stødstænger af 6x6 fyrreliste.

Rorhornene er fra HK og lavet i metal. De har en godstykkelse på ca 0,6-7 mm. Tanken om et brud grundet vibrationer har meldt sig. Jeg testede et horn af samme type, ved at bukke det fra side til side (ca 30 grader til hver side) ca 100 gange. Der var ingen tegn på metaltræthed eller brud.

Nogen der har erfaringer med den type horn monteret på en benzinmodel?
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (67.19 KiB) Vist 2215 gange
 
Brugeravatar
nep123
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 06 jul 2006 17:34
Geografisk sted: Hørsholm
Kontakt:

Kender ikke nævnte rorhornstype Boie,

17 jan 2015 16:24

Kender ikke nævnte rorhornstype Boie, men mon ikke det går?
Tjek de to bespændingsskruer der fastholder hornet på rorfladen (måske du skulle give dem en lille dryp 5-min epoxy?).
Hvis du er usikker på hornets kvalitet så hold øje med strees-revner der hvor det er bøjet 90 grd og fra alle rundinger i udskæringen. Ligeledes tjek hullet for ovalitet der hvor du montere linket... (og et hyppigt fadervor?)...
Så går det nok :p

Iøvrigt fint arbejde - !
Niels Erik Pedersen
DEN-1807

(Medlem af NFK)


----------------------------