Christian.
Originalerne havde profilerede valsede piano tråde med rullede gevind i enderne, det var en engelsk opfindelse og en af grundene til at Englændernes fly kunne følge med tyskernes under VW1 skønt Tyskerne egentligt havde kraftigere mere avancerede motorer, sjovt nok kopierede Tyskerne aldrig ideen under krigen.
Boie.
Hvis Wirene er stive (med stål kalv (kalv er centrums delen af en wire)) så virker de perfekt, det der er fidusen er at wiren skal være hård og ikke fjedrene når man trækker i den, wirer med hampe eller plast kalv bliver fjedrene og eftergivende at trække i og konstruktionen/flyet bliver slasket i rigningen.
Jeg går ud fra at wirene ikke kun er til pynt.
Du introducerer skæve kræfter i listen ved at lime hornene så trækket ikke kommer i midten af listerne men udenfor den. :rolleyes:
Har lavet/splejset wirer til veteranfly der flyver med dem i dag og bygget og fløjet 2 UL trikes med wire bårne vinger og lavet wirer til en del andre + været kranmontør i 30 år så wirer er mit gamle fag og min kæphest. :rolleyes: :p
Herligt med ekspertråd Lars. Jeg vil bukke/ vride hornene så de ligge i samme retning som wiren. Jeg havde tænkt mig at bruge den samme type wire som vi bruger til pull/ pull rorsystem. Mon ikke de er nonfleksible nok? Ved ikke om de har fast kalv.
Det er ikke så vigtigt om det er superskala. Men jeg synes de 2 mm faste stænger ser alt for klodsede ud.
Producenten skriver at wirene er påkrævet af styrkehensyn. Jeg tror sagtens at haleplanet ville klare sig fint uden. Det er 10 mm tykt. Men finnen er meget spinkel og vil helt sikkert kræve afstivning.
Jeg kunne evt også overveje løsningen med viskerblade listerne, eller skalawire fra Mick Reeves.