Alle danske modelpiloters forum

 
Slarsen
Emnestarter
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12 apr 2010 14:33
Kontakt:

Styrt Extra 220 11 April 2010

12 apr 2010 15:10

Hej

Jeg mistede min Extra her i weekenden.

I forbindelse med den efterfølgende havarikommision har vi ikke kunnet henføre crash'et til andet end en mulig radio fejl i modtager (AR500), men jeg er på ingen måde sikker, så jeg vil høre om andre har haft lignende oplevelser !

Flyet en extra fra Blackhorse har fløjet i godt 2 år uden problemer, men i søndags gik det galt, flyet gik uden forudgående varsel end ikke i failsafe men faldt blot direkte ud af himlen uden, at man havde nogen forbindelse til flyveren. Efterfølgende dvs efter at modellen, "stumperne" var hentet hjem, kan vi på pladsen ikke konstatere nogen fejl over hoved, der er strøm på alt, alle servo'er virker, sikringer mv. sidder som de skal og ikke mindst failsafe fastholder de possitioner som den var sat til.. lav gas og neutrale ror.

Uheldet skete på helt almindelig ligeud flyvning uden nogen belasting af hverken ror eller servoer og på et iøvrigt ukritisk sted i forhold til bane mv. Flyet var lavet af balsa beklædt med orca cover "rød", endvidere var antennen på senderen/modtager bukket som foreskrevet, så der burde ikke være nogen mulighed for radio skygge.

Det eneste som står tilbage af oplevelsen er, at flyvet gik i dyk og at jeg ingen forbindelse havde med flyvet samt, at modtageren er en AR500.

Jeg har læst lidt rundt omkring her og på nettet, herud af kan jeg se, at oplevelsen her minder om andre lignende tilfælde der også havde AR500 som fællesnævner kan der være noget om snakken ?

/Slarsen
/Slarsen

KFK
 
Brugeravatar
mikkel frederiksen
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 12 sep 2007 20:34
Kontakt:

Fløj den på 35 mhz.

15 apr 2010 22:10

Fløj den på 35 mhz. eller 2,4 ghz???:mad:
Smeden
Når folk omkommer ved ulykker inden for luftfarten,skyldes det ofte ufrivillige lodrette bevægelser mod jorden.
 
Brugeravatar
Breitenstein
Indlæg: 1150
Tilmeldt: 08 jun 2004 11:31
Kontakt:

Fløj den på 35 mhz.

16 apr 2010 07:13

Fløj den på 35 mhz. eller 2,4 ghz???:mad:


Da han skriver at modtageren var en AR500, var det Spektrum 2.4 Ghz DSM2 der blev benyttet!!!;)
"
" H-Kontrollant
 
Brugeravatar
bmwmadsen
Indlæg: 2323
Tilmeldt: 19 apr 2008 23:10
Kontakt:

Havde du benzin motor på

16 apr 2010 17:04

Havde du benzin motor på modellen ? Så kan det skyldes tændingsstøj det er set før med Spektrum 2.4 Ghz desværre
M.V.H. Madsen


Og har du nogle dårlig indvendninger så find et anden tråd Tak :)
 
Slarsen
Emnestarter
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12 apr 2010 14:33
Kontakt:

Den fløj på 2,4. Det

22 apr 2010 12:36

Den fløj på 2,4. Det er jo AR500 osv = Spektrum

Efter at have kigge på modtager og batteripakke osv. Prøvet at slukke for henholdsvis modtaget og sender. Er jeg nået frem til en konklusion som jeg stiller mig tilfreds..... med hører gerne hvis andre har andre meninger.

Sagen er, at modtageren er et sted mellem 5 og 7 sek. om at re-binde ved strøm udfald = mistet signal. Netop AR500 er ikke udstyret med en satelit modtager men har istedet blot to antenner som skal monteres forskelligt i modellen mht telemetri osv.

Jeg kan jo ikke efterforske det men det er muligt, at den ene af antennerne har forskubbet sig sådan, at jeg faktisk har "opnået" radio skygge.

Hvilket har gjort, at jeg har mistet forbindelsen til flyveren og desværre ikke fået signalet igen førend modellen sad godt og grundigt fast i den danske muld.

Under alle omstændigheder vil jeg i fremtidige modellen ofre det ekstra det koster at få den ekstra satelit modtager man får i henholdsvis AR6200 og AR7200

Desværre forklare det ikke helt den følelse jeg har af at modellen dykkede, men det kan være en mulig forklaring på hvorfor jeg havde den grimme følelse af ikke overhoved at blive "hørt" uanset hvor meget jeg råbte i senderen.
/Slarsen

KFK
 
Kant
Indlæg: 291
Tilmeldt: 21 nov 2006 14:27
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Den fløj på 2,4. Det

24 apr 2010 20:47

Den fløj på 2,4. Det er jo AR500 osv = Spektrum

Efter at have kigge på modtager og batteripakke osv. Prøvet at slukke for henholdsvis modtaget og sender. Er jeg nået frem til en konklusion som jeg stiller mig tilfreds..... med hører gerne hvis andre har andre meninger.

Sagen er, at modtageren er et sted mellem 5 og 7 sek. om at re-binde ved strøm udfald = mistet signal. Netop AR500 er ikke udstyret med en satelit modtager men har istedet blot to antenner som skal monteres forskelligt i modellen mht telemetri osv.

Jeg kan jo ikke efterforske det men det er muligt, at den ene af antennerne har forskubbet sig sådan, at jeg faktisk har "opnået" radio skygge.

Hvilket har gjort, at jeg har mistet forbindelsen til flyveren og desværre ikke fået signalet igen førend modellen sad godt og grundigt fast i den danske muld.

Under alle omstændigheder vil jeg i fremtidige modellen ofre det ekstra det koster at få den ekstra satelit modtager man får i henholdsvis AR6200 og AR7200

Desværre forklare det ikke helt den følelse jeg har af at modellen dykkede, men det kan være en mulig forklaring på hvorfor jeg havde den grimme følelse af ikke overhoved at blive "hørt" uanset hvor meget jeg råbte i senderen.


AR500 er en underlig fidus, jeg har selv 3 stk. AR7200 og 2 stk 6200 - jeg har aldrig haft problemer med dem, heller ikke andre fra klubben med disse modtagere, men AR500 har vi set gå ned 2 gange i noget der minder om et tabt radiosignal. I min verden er AR500 kun til skumfly og ikke andet, ligeledes har dem jeg kender fravalgt denne modtager til alm. model fly.

Jeg ved ikke om den nye generation har samme problem, de skriver at de har "QuickConnect with Brownout Detection" står der det i din manual ??
Stephan Bogh

SIG Wonder
SIG 1/4 Piper Cub
SIG Citabria
SIG Kougar Mark II (påbegyndt)
Graupner Cessna 152





Midtjysk Model Flyveklub
 
Slarsen
Emnestarter
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12 apr 2010 14:33
Kontakt:

Jeg kan fornemme, at der

26 apr 2010 14:53

Jeg kan fornemme, at der måske mangler nogle detajler, osse mere så folk ved hvad vi taler om så here goes:

Flyet var en ældre Exstra 330 fra Kyosho/Hype (ikke som tidligere nævnt blackhorse)
Motor: OS46. AX
Modtager AR500, ligeledes ældre generation, 2 år gl.
Sender Spektrum DXI7 købt stort set samtidig.
Modellen var forsynet med en almindelig batteripakke, 5 celler (Graupner færdigpakke)
Modellen var forsynet med batteri-indikator
Der blev brugt almindelige standardservoer fra futaba 3230 ?, (hedder de det, kigger nå jeg kommer hjem)

Overgik faktisk fra 35MHZ til 2,4G netop for at undgå "flimmer"

Den lignede billeder her på en prik bortset fra, at BlackHorse modellen passe til en kende større motor. Blakchorse passer til .75 - .90 motorer (og dog OS46AX = 0.75cm2) i øvrigt har Blackhorse krængro i hele vingens længde. Det havde min model ikke.



Som sagt er det ikke den store formue, men har man engang prøvet det, glemmer man ikke følelsen af at være "skudt" ned. Den er og bliver virkelig ubehagelig.

Jeg er kommet mig over det og erstatningen er skam også indkøbt nu skal den bare monteres, men jeg må tilstå at jeg nok efter oplevelsen har samme holdning som Stephan Bogh, der er heller ikke den store prisforskel på en AR500 og modtagerserien niveauet over, så det er for mig at se dumme penge at spare.

Iøvrigt fløj modellen fantastisk. Kan klart anbefale den til dem der måtte have et ønske om en robust Arobatic/Sportsflyver.
/Slarsen

KFK