Alle danske modelpiloters forum

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 23
 
Brugeravatar
Stenild
Emnestarter
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 24 apr 2002 10:52
Geografisk sted: Aars
Kontakt:

Swiss Trainer 1:3,3 rebuild

11 okt 2011 09:53

Jeg har i et stykke tid kigget lidt efter en større motorflyver til at supplere mine svævere. Jeg har kigget en del rundt på forskellige muligheder, men en Swiss Trainer flyver bare rigtigt godt, og kan også trække svævere op hvis det skulle blive nødvendigt.
Jeg fandt en Swiss 3 meter fra Bruckmann på RC-Network, som var noget brugt, men prisen var fornuftig og hoved delenen var i orden. Vinger, haleplan og krop.
Halen havde en revne, men for at den kunne sendes skulle den alligevel pilles af.
Der skal et nyt cowl og canopy til, men ellers er det vist bare arbejde der skal ligges i projektet:)
Her lidt billeder fra salgstråden.
Vedhæftede filer
26082011055.jpg
26082011055.jpg (123.13 KiB) Vist 1369 gange
26082011058.jpg
26082011058.jpg (26.16 KiB) Vist 1369 gange
26082011057.jpg
26082011057.jpg (139.28 KiB) Vist 1369 gange
26082011050.jpg
26082011050.jpg (29.86 KiB) Vist 1369 gange
26082011049.jpg
26082011049.jpg (29.19 KiB) Vist 1369 gange
Mvh

Brian Stenild

 
Brugeravatar
Stenild
Emnestarter
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 24 apr 2002 10:52
Geografisk sted: Aars
Kontakt:

11 okt 2011 10:05

Det er en lille måned siden jeg fik den hjem, og det første der skete var at halen skulle limes på igen.
Da det ikke lige er til at lime 2 tynde glasfiberkanter sammen, lavede jeg nogle "vinkler" i glasfiber som passede med vinklen mellem hale og krop.
Et 10mm kulrør blev limet i forkanten af halefinnen som går ned i bunden af kroppen så der er helt styr på stabiliteten.
Let og nemt:) Den sidder nu næsten bedre en fra orginal:D
Vedhæftede filer
IMG_0059.jpg
IMG_0059.jpg (140.07 KiB) Vist 1369 gange
IMG_0058.jpg
IMG_0058.jpg (76.85 KiB) Vist 1369 gange
IMG_0057.jpg
IMG_0057.jpg (137.98 KiB) Vist 1369 gange
IMG_0055.jpg
IMG_0055.jpg (135.95 KiB) Vist 1369 gange
IMG_0054.jpg
IMG_0054.jpg (150.52 KiB) Vist 1369 gange
IMG_0053.jpg
IMG_0053.jpg (92.95 KiB) Vist 1369 gange
IMG_0052.jpg
IMG_0052.jpg (57.5 KiB) Vist 1369 gange
IMG_0051.jpg
IMG_0051.jpg (86.17 KiB) Vist 1369 gange
Mvh

Brian Stenild

 
Brugeravatar
Stenild
Emnestarter
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 24 apr 2002 10:52
Geografisk sted: Aars
Kontakt:

11 okt 2011 12:08

Kroppen er blevet slebet med. Startede med en klods og noget sandpapir, men det tog ikke mange minutter før der var fundet en maskine i stedet:D
Der var flere lag maling og spartling!
Vedhæftede filer
IMG_0058.jpg
IMG_0058.jpg (76.85 KiB) Vist 1369 gange
IMG_0061.jpg
IMG_0061.jpg (98.44 KiB) Vist 1369 gange
IMG_0060.jpg
IMG_0060.jpg (136.5 KiB) Vist 1369 gange
IMG_0059.jpg
IMG_0059.jpg (140.07 KiB) Vist 1369 gange
Mvh

Brian Stenild

 
Brugeravatar
Stenild
Emnestarter
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 24 apr 2002 10:52
Geografisk sted: Aars
Kontakt:

11 okt 2011 12:14

Vingerne var beklædt med noget strygevæv af en slags, og det blev hurtigt flået af:)
Vingerne så fine ud, dog har den haft en skade kan jeg se, men det er lavet på fineste maner.
Hvad gør man så ved sådan nogle vinger? spartler og maler direkte på abachien? Beklæder dem igen med folie? men jeg valgte den lidt tunge vej og give dem en gang 49 grams glasvæv.
Nu er de klar til at blive let slebet og få spartel:)
Vedhæftede filer
IMG_0069.jpg
IMG_0069.jpg (82.62 KiB) Vist 1369 gange
IMG_0066.jpg
IMG_0066.jpg (128.11 KiB) Vist 1369 gange
IMG_0065.jpg
IMG_0065.jpg (147.88 KiB) Vist 1369 gange
IMG_0064.jpg
IMG_0064.jpg (106.79 KiB) Vist 1369 gange
IMG_0063.jpg
IMG_0063.jpg (101.58 KiB) Vist 1369 gange
Mvh

Brian Stenild

 
Brugeravatar
Stenild
Emnestarter
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 24 apr 2002 10:52
Geografisk sted: Aars
Kontakt:

Motor

11 okt 2011 12:36

Motor



[SIZE=3][FONT=Calibri]Jeg må indrømme at jeg ikke har meget forstand på benzinmotorer (der er helt sikkert nogle der vil jeg sige jeg heller ikke har forstand på så meget andet;0)[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Men jeg skiftede til EL for mange år siden, da jeg havde stået for mange gange og rodet med metanol motorer som ikke gad køre![/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Men jeg kan godt se at en benziner er noget mere taknemlig, den skal ikke indstilles hele tiden osv. osv.[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Så efter at have rådført mig ved nogle af de klogeste mennesker jeg kender må hvad ”de unge vil ha” bla. Wilgamanden;0) Ja så viste det sig at der var en ledig King 95 RV ved min gode ven Keld Q.[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Den passer rigtigt godt i Swiss´en og er en rigtig sejtrækker. Den yder stort set det samme som en King 100 boxer og vejer bare lige 1 kg mindre.[/FONT][/SIZE]



[SIZE=3][FONT=Calibri]Så skal jeg bare have fundet ud af alt det med tank, slanger, ophæng osv.[/FONT][/SIZE]



[SIZE=3][FONT=Calibri]Nogen der ved hvor jeg køber et sæt til en tank, hvis jeg vil bruge en 1,5 liters colaflaske? Har da set at mange jetfolk bruger den løsning. [/FONT][/SIZE]
Vedhæftede filer
IMG_0068.jpg
IMG_0068.jpg (150.75 KiB) Vist 1369 gange
IMG_0067.jpg
IMG_0067.jpg (134.92 KiB) Vist 1369 gange
Mvh

Brian Stenild

 
Brugeravatar
Stenild
Emnestarter
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 24 apr 2002 10:52
Geografisk sted: Aars
Kontakt:

11 okt 2011 12:44

[SIZE=3][FONT=Calibri]Krængeror og flaps er beklædt med noget strygefolie (overcover tror jeg)[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Men det skal af så jeg kan ligge glasfiber på i stedet. Men det sidder uhjælpeligt godt fast og jeg kan kun få små stykker af![/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Nogen der har en ide til hvordan man får beklædning af som sidder rigtig godt fast?[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Kan det varmes og så skrabes eller? [/FONT][/SIZE]
Vedhæftede filer
IMG_0070.jpg
IMG_0070.jpg (47.13 KiB) Vist 1369 gange
Mvh

Brian Stenild

 
Tinus Nielsen
Indlæg: 623
Tilmeldt: 03 dec 2001 16:17
Kontakt:

Jeg ved ikke noget om

11 okt 2011 14:01

Jeg ved ikke noget om at bruge Colaflasker som tank, men jeg har et alternativ til dig.
Toni Clark sælger en fin 1,5L firkantet tank der burde kunne ligge på tværs i kroppen på din Swiss Trainer. Det er den samme type der er i brug på den lokale Swissi, og samme type jeg har indkøbt til min egen Wilga.
Side 107 i kataloget:
her
Bestillingsnummer #0069.

Vil du hellere bruge den før nævnte Colaflaske sælger TC løsedele der kan bruges.
Large Tank Nipple sets ...............#0053 € 4,80 (Brystvortesæt til store kampvogne??)
Cotton Felt Clunk Filter......................#0060 € 4,80 (Bomuldsfilter til feltklunker?)

Derudover bør du som benzinmotornewbee læse resten af kataloget igennem da det er fuld af guldkorn. :-)
Tinus Nielsen
MFK. Nuserne
 
Brugeravatar
Stenild
Emnestarter
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 24 apr 2002 10:52
Geografisk sted: Aars
Kontakt:

Jeg ved ikke noget om

11 okt 2011 14:12

Jeg ved ikke noget om at bruge Colaflasker som tank, men jeg har et alternativ til dig.
Toni Clark sælger en fin 1,5L firkantet tank der burde kunne ligge på tværs i kroppen på din Swiss Trainer. Det er den samme type der er i brug på den lokale Swissi, og samme type jeg har indkøbt til min egen Wilga.
Side 107 i kataloget:
her
Bestillingsnummer #0069.

Vil du hellere bruge den før nævnte Colaflaske sælger TC løsedele der kan bruges.
Large Tank Nipple sets ...............#0053 € 4,80 (Brystvortesæt til store kampvogne??)
Cotton Felt Clunk Filter......................#0060 € 4,80 (Bomuldsfilter til feltklunker?)

Derudover bør du som benzinmotornewbee læse resten af kataloget igennem da det er fuld af guldkorn. :-)



Problemet med den tank fra Toni er at der er så bred. Jeg vil gerne have dæmperen ind igennem kroppen og så kan tanken ikke ligge på tværs.
Men en cola flaske er lang og så kan de ligge ved siden af hinanden.
Mvh

Brian Stenild

 
Brugeravatar
bmwmadsen
Indlæg: 2323
Tilmeldt: 19 apr 2008 23:10
Kontakt:

Hej Brian Køb et benzin

11 okt 2011 14:19

Hej Brian

Køb et benzin kit hos enhver hobbehandler til din tank HUSK at sige benzin!!!!!!!
Metahnol kit smelter nemlig af benzinen.
Den med colaflasken er en fin ide, Min paf 300 (den som robert lavede)
ligger der 1 liter bag brandskottet og 1½ liter colaflaske lige på tyngdepunktet.
jeg vil lige prøve at tage et par billeder af det så kan du se hvordan du skal lave det entlig ret simpelt billeder kommer senerer i dag ;)
M.V.H. Madsen


Og har du nogle dårlig indvendninger så find et anden tråd Tak :)
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Tillykke med den fine flyver.

11 okt 2011 16:31

Tillykke med den fine flyver.

1,5L er meget benzin at have med til en en cylænderet motor. Tror du vil opleve at du kan flyve en hel dag på en tank.
Da jeg havde PAF'en med 3W 150 boxer, nåde jeg aldri at bruge mere end 1L. Det er self fint at være på den sikre side, så du ikke løber tør. Men om igen er der jo ikke nogen grund til at flyve rundt med en masse benzin, vis der ikke er brug for det.

Der kan dog være stor forskæld på hvor tørstig de forskælige motorer er. Men mener ikke at King 95 er ret tørstig. Men den må dem der har haft dem vide mere om jeg jeg gør:rolleyes:
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 23